6)Η αυξημένη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών στο σπίτι απειλή για την ποιότητα ζωής

 

Της Μαρίας Ακριβού

Πώς θα περνούσαν όλα αυτά τα ατελείωτα εικοσιτετράωρα της καραντίνας εάν δεν είχαμε ως σύμμαχο μας την τεχνολογία και τις ευκολίες που αυτή προσφέρει. Οι επιχειρήσεις συνέχισαν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους με εξ αποστάσεως meetings, τα παιδιά έκαναν μαθήματα μέσω υπολογιστών και η ανάγκη να δούμε τα αγαπημένα μας πρόσωπα καλύφθηκε, ως ένα βαθμό, χάρη στην υπηρεσία των βιντεοκλήσεων.

Ναι η τεχνολογία απλοποιεί διαδικασίες και μας απαλλάσσει από χρονοβόρες δραστηριότητες, όμως ελλοχεύει ο κίνδυνος να περάσουμε σε κατάσταση εξάρτησης εάν δεν γίνεται λελογισμένη χρήση,  αλλά κατάχρηση των νέων τεχνολογικών εργαλείων.

Έπειτα από ένα εύλογο χρονικό διάστημα παρατήρησης της νέας πραγματικότητας που έχει διαμορφωθεί στην covid και τη μετα-covid εποχή, οι ειδικοί εμφανίζονται ιδιαίτερα ανήσυχοι ως προς τις επιπτώσεις της τεχνολογίας στην ποιότητα ζωής και την ψυχική ηρεμία των χρηστών, γεγονός που δημιουργεί την επείγουσα ανάγκη μιας νέας προσέγγισης από τους παρόχους.

Σύμφωνα με την έρευνα της EY, με τίτλο “Decoding the digital home”, η οποία αξιολογεί τη στάση καταναλωτών από τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, όσον αφορά την ψηφιακή συνδεσιμότητα, την τεχνολογία και την κατανάλωση περιεχομένου, προκύπτει, ότι τα νοικοκυριά υιοθέτησαν μια σειρά υπηρεσιών για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια των επιμέρους lockdowns. Οι βιντεοκλήσεις βρίσκονται στην κορυφή της κατάταξης, με αύξηση του ρυθμού υιοθέτησής τους κατά 25%, με τον ρυθμό υιοθέτησης των διαδικτυακών υπηρεσιών υγείας (20%) και εκπαίδευσης (18%) να έχει, επίσης, αυξηθεί ραγδαία. Ταυτόχρονα, σε όλες τις αγορές όπου διεξήχθη η έρευνα, το 44% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι οι ανάγκες τους για σύνδεση στο διαδίκτυο έχουν αυξηθεί.

Ψηφιακή κόπωση και άγχος για τα προσωπικά δεδομένα

Το 41% των ερωτηθέντων ανησυχούν περισσότερο σήμερα για τον αντίκτυπο του διαδικτύου στην ποιότητα ζωής τους, σε σχέση με την περίοδο πριν την πανδημία, ενώ το 39% είναι πολύ προσεκτικοί στη δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων τους στο διαδίκτυο. Χαρακτηριστικά, η ηλικιακή ομάδα 18-34 ανησυχεί περισσότερο για τη δημοσιοποίηση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (43%), από ό,τι τα άτομα ηλικίας 45 ετών και άνω (36%).

Ο συσχετισμός μεταξύ ζήτησης και ανησυχιών είναι πιο έντονος μεταξύ των νοικοκυριών με παιδιά, καθώς το 60% των ερωτηθέντων που έχουν παιδιά αναφέρουν ότι οι ανάγκες τους για συνδεσιμότητα έχουν αυξηθεί (έναντι 44% κατά μέσο όρο), και πάνω από τους μισούς (52%) δηλώνουν ότι είναι πολύ πιθανό να εξετάσουν τον αντίκτυπο που έχει το internet στην ποιότητα ζωής τους (έναντι 41% κατά μέσο όρο).

Τέλος, εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι πολλοί ερωτηθέντες βιώνουν σήμερα ψηφιακή κόπωση. Το 47% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι αναζητούν χρόνο αποσύνδεσης από τα smartphones και άλλες συσκευές συνδεδεμένες στο διαδίκτυο, ενώ το 25% θα ήθελαν να μειώσουν τον αριθμό των πλατφορμών streaming που χρησιμοποιούν. Συγχρόνως, 43% πιστεύουν ότι υπάρχουν σήμερα υπερβολικά πολλά πακέτα συνδεσιμότητας και περιεχομένου.

Παράλληλα, περισσότερο από το ένα τρίτο (35%) των ερωτηθέντων ανησυχούν πολύ για το επιβλαβές ή ακατάλληλο περιεχόμενο στο διαδίκτυο και σχεδόν τα μισά νοικοκυριά (49%) υποστηρίζουν την αυστηρότερη ρύθμιση και έλεγχο του διαδικτύου. Το 35% είναι, επίσης, επιφυλακτικοί σχετικά με τη χρήση δικτύων κινητής τηλεφωνίας 5G, παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις.