3)Οι Έλληνες ψώνισαν στις εκπτώσεις με … φειδώ!

 

Της Μαρίας Ακριβού

Η αρχή έγινε με την επιβολή των capital controls το 2015, όμως η μεγάλη ώθηση για την άνθιση του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας δόθηκε από την πανδημία. Η ανάγκη απόκτησης προϊόντων ζωτικής σημασίας, καθώς και αυτών που θα βελτίωναν την πεσμένη ψυχολογία, λόγω της καραντίνας, έκαναν ακόμη και εκείνους που είχαν δεύτερες σκέψεις για την ασφάλεια των προσωπικών τους δεδομένων να προβούν σε αγορές μέσω διαδικτύου.

Η υγειονομική ασφάλεια, η ταχύτητα και η ευκολία εκτέλεσης παραγγελιών σε συνδυασμό με την άνεση του να λαμβάνεις ότι ζητήσεις στην πόρτα σου με το πάτημα ενός κουμπιού, έκαναν πολλούς να αναρωτηθούν  εάν οι online πωλήσεις ήταν η νέα κανονικότητα που συνιστούσε παράλληλα απειλή για το μέλλον των φυσικών καταστημάτων.

Η αλήθεια είναι ότι ο κόσμος εξακολουθεί να επιζητά την εμπειρία εξυπηρέτησης στο φυσικό κατάστημα από κάποιον υπάλληλο, αλλά και τη δυνατότητα να περιεργαστεί από κοντά το αγαθό που επιθυμεί να αγοράσει. Αν και “ροκάνισε” μεγάλο μέρος του budget κατά τη διάρκεια του lockdown, ήταν πρόθυμος να ξοδέψει, έστω και με φειδώ, αμέσως μόλις επετράπη στα μαγαζιά να υποδεχτούν και πάλι το καταναλωτικό κοινό. “Crash test” για τους καταστηματάρχες αποτέλεσαν οι θερινές εκπτώσεις που παραδοσιακά απορροφούν ένα μεγάλο μέρος του ετήσιου τζίρου.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς πραγματοποίησε έρευνα για την πορεία της αγοράς την καλοκαιρινή εκπτωτική περίοδο, λαμβάνοντας ως δείγμα πειραϊκές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου  ένδυσης – υπόδησης – αξεσουάρ, ειδών δώρων, οικιακού εξοπλισμού και ηλεκτρονικών ειδών.

Η κίνηση στην πειραϊκή αγορά κινήθηκε σε ικανοποιητικούς ρυθμούς, σε σχέση με το προηγούμενο χρόνο, σίγουρα όμως αρκετά χαμηλότερα από το 2019, το τελευταίο έτος κανονικότητας.

Το πείραμα της Κυριακής και η δυναμική του eshop

Το 26,15% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι κινήθηκαν καλύτερα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.  Η πλειονότητα των επιχειρηματιών (36%), απαντώντας στο ερώτημα του ποια ήταν η καλύτερη περίοδος των θερινών εκπτώσεων από άποψη αγοραστικής κίνησης, κατέληξε πως ήταν η πρώτη περίοδος της εκπτωτικής περιόδου, δηλαδή από  5 έως 18/7  καθώς οι επιδόσεις των πρώτων εβδομάδων, σε σχέση με τη συνολικότερη εικόνα της εκπτωτικής περιόδου, είναι αρκετά καλύτερες, διαφοροποίηση που οφείλεται στην καλύτερη ψυχολογία των καταναλωτών, αλλά και στη δυναμική των εκπτώσεων που κυμάνθηκαν από την αρχή σε πολύ μεγάλα ποσοστά. Επίσης, μην ξεχνάμε ότι οι περισσότεροι καταναλωτές, φοβούμενοι ότι δεν θα βρουν τα σωστά μεγέθη ή χρώματα, αλλά και επειδή θέλουν  να κάνουν  τα κουμάντα τους για τα χρήματα που θα ξοδέψουν στις διακοπές, συνειδητά σπεύδουν να ψωνίσουν στις αρχές της εκπτωτικής περιόδου, παρόλο που τα ποσοστά των εκπτώσεων κινούνται σε χαμηλά επίπεδα.

Το 19% των επιχειρηματιών που άνοιξαν το κατάστημά τους την Κυριακή 11 Ιουλίου, πιστεύει ότι η λειτουργία του καταστήματος επηρέασε αρνητικά τον τζίρο τους, το 8% δήλωσε ότι κινήθηκε όπως την περσινή εκπτωτική περίοδο και μόλις το 2% δηλώνει ότι συνέτεινε θετικά.

Ενδιαφέροντα είναι τα αποτελέσματα της έρευνας σχετικά με την κατάταξη των καταναλωτών, όπου το 63,8%  χαρακτηρίζει τους καταναλωτές αρκετά συγκρατημένους στις αγορές τους λόγω πανδημίας, ποσοστό της τάξης του  30,76% πιστεύει ότι διατηρούν την ψυχραιμία τους και συνεχίζουν και το 4,62% θεωρεί ότι ψωνίζουν ελεύθερα χωρίς περιορισμούς.

Τέλος, το 52,31 % του δείγματος δήλωσε πως διαθέτει e shop,  έστω και αν τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις δεν πραγματοποιούν τζίρο μεγαλύτερο του 10% του συνολικού.