Η Ελλάδα αποτελεί έναν από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς σε παγκόσμιο επίπεδο και κάθε χρόνο, φιλοξενεί τουρίστες από όλο τον κόσμο. Ποιοι είναι όμως εκείνοι που συμβάλλουν περισσότερο στην ενίσχυση της οικονομίας της χώρας;
Πάμε να δούμε ποιοι είναι οι big spenders του ελληνικού τουρισμού.
Σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ, αναλύοντας τα στοιχεία της περιόδου 2010-2020, την πρώτη θέση στις αφίξεις από την ΕΕ κατέχει η Γερμανία. Εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ και η Ρωσία αποτελούν τις κορυφαίες χώρες εισερχόμενου τουρισμού.
Όσον αφορά στα χρήματα που δαπανήθηκαν στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία για το 2019, οι επισκέπτες από την ΕΕ ξόδεψαν περίπου 10 δισ. ευρώ, ενώ οι επισκέπτες από τον υπόλοιπο κόσμο περίπου 8 δισ. ευρώ. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα από χώρες εκτός ΕΕ, τείνουν να έχουν μεγαλύτερο προϋπολογισμό, να μένουν περισσότερο διάστημα στη χώρα μας και να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα κατά τη διαμονή τους. Το 2019 την πρώτη θέση στις δαπάνες από τουρίστες εντός της ΕΕ κατείχαν οι Γερμανοί με 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ στις πρώτες θέσεις από χώρες εκτός ΕΕ βρίσκονταν οι Άγγλοι και οι Αμερικανοί τουρίστες με δαπάνες
ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων και 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ αντίστοιχα.
To tax free shopping μπορεί να αυξήσει το τουριστικό εισόδημα της Ελλάδας
Τα στοιχεία αυτά καθιστούν σαφές ότι όταν η χώρα επιστρέψει στην κανονικότητα, θα πρέπει να επικεντρωθεί σε ιδέες και εργαλεία που θα την κάνουν ακόμη περισσότερο ελκυστική στους τουρίστες εκτός ΕΕ.
To tax free shopping είναι μία καλή αρχή. Οι αφορολόγητες αγορές, που αποτελούν ένα ιδιαίτερα δημοφιλές σύστημα αγορών σε πολλές χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Μεγάλη Βρετανία, η Ιαπωνία, η Κίνα και κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απολαμβάνουν αυξανόμενη δημοτικότητα τα τελευταία χρόνια. Την τελευταία δεκαετία, το tax free shopping σε παγκόσμιο επίπεδο σημειώνει διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης.
Σύμφωνα με έκθεση της κορυφαίας εταιρίας οικονομικών συμβούλων του Ηνωμένου Βασιλείου, CEBR, σχετικά με τις αφορολόγητες αγορές στην Ελλάδα, η καθιέρωση και περαιτέρω ανάπτυξη ενός τέτοιου συστήματος αγορών θα μπορούσε να αποδειχθεί ιδιαίτερα κερδοφόρα για το τουριστικό εισόδημα της χώρας.
Πιο συγκεκριμένα, η έκθεση – αναλύοντας στοιχεία του τουρισμού στην Ελλάδα το 2019 – καταλήγει στα παρακάτω ενδιαφέροντα ευρήματα:
Το 2019, οι αφορολόγητες αγορές στη χώρα μας εκτιμάται ότι ανήλθαν σε 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ. Βάσει των διαφορετικών συντελεστών, αυτό σημαίνει ότι μεταξύ 0,2 και 0,5 δισεκατομμυρίων ευρώ θα μπορούσαν να επιστραφούν στους τουρίστες με τη μορφή επιστροφής φόρου, γεγονός που θα μείωνε στη συνέχεια το κόστος επίσκεψης στην Ελλάδα κατά περίπου 2,8% σε 5,7%.
Η έκθεση υπογραμμίζει επίσης τα οφέλη που προκύπτουν από τη μείωση του κόστους, καθώς το χαμηλότερο κόστος τείνει να αυξάνει τις δαπάνες κατά τη διάρκεια των διακοπών.
Το κύριο ζήτημα με τις αφορολόγητες αγορές στην Ελλάδα είναι το υπάρχον σύστημα επιστροφής φόρου που χρησιμοποιείται, το οποίο είναι αρκετά γραφειοκρατικό.
Αλλά, ο εκσυγχρονισμός του συστήματος των αφορολόγητων αγορών είναι προ των πυλών, χάρη στη Refundit (https://refundit.tax/), τη startup εταιρία από το Ισραήλ, που λάνσαρε μία πλατφόρμα που απλοποιεί την εμπειρία του tax free shopping και το καθιστά προσβάσιμο σε όλους.