Όλοι μας λίγο πολύ είμαστε εξοικειωμένοι με τους καλούς τρόπους συμπεριφοράς. Όχι γιατί γεννηθήκαμε γαλαζοαίματοι ή μεγαλώσαμε στο Μπάκιγχαμ αλλά επειδή ζούμε σε μία κοινωνία η οποία ομορφαίνει όταν σεβόμαστε τους άλλους.
Όταν μπει μια ηλικιωμένη στο λεωφορείο, θα σηκωθούμε να κάτσει ή όταν μπαίνουμε σε ένα μαγαζί για να πάρουμε τον πρωινό καφέ μας λέμε “Καλημέρα.” Η ευγένεια είναι βασική στην καθημερινότητά μας και κάνει τη ζωή μας πιο απλή.
Πόσοι από εμάς όμως ξέρουμε τους σωστούς κανόνες συμπεριφοράς στο εργασιακό μας περιβάλλον;
Αυτοί οι κανόνες είναι το business etiquette ή αλλιώς επαγγελματική ευγένεια!
Τι είναι η επαγγελματική ευγένεια;
Η επαγγελματική ευγένεια αναφέρεται στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες της επαγγελματικής συμπεριφοράς, όπως αυτές καθορίζονται από τους κοινωνικούς και επαγγελματικούς μας ρόλους. Ουσιαστικά, αναφέρεται στο να επιδεικνύει κανείς καλοσύνη και ευγένεια στο επαγγελματικό του περιβάλλον.
Όμως δεν πρόκειται μόνο για κανόνες και το να λέμε στους ανθρώπους τι μπορούν ή δεν μπορούν να κάνουν, αλλά αυτό το “κοινωνικό συμβόλαιο” στους χώρους εργασίας, εξασφαλίζει ότι υπάρχει αλληλοσεβασμός.
Τα 5 βασικά της επαγγελματικής ευγένειας:
Οι βασικοί κανόνες της επαγγελματικής ευγένειας διαφέρουν από κουλτούρα σε κουλτούρα, και μπορεί να είναι ακόμη και δύσκολο να κατανοήσεις τους κανόνες της επαγγελματικής ευγένειας αν εργάζεσαι για μια εταιρεία με διαφορετικό πολιτισμό από αυτόν στον οποίο μεγάλωσες. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες κοινές αρχές που μπορούν να σε βοηθήσουν.
Να είσαι στην ώρα σου. Είτε πρόκειται για μια συνέντευξη, είτε ένα καθημερινό meeting, το να είσαι στην ώρα σου δείχνει ότι σέβεσαι το πρόγραμμα όλων.
Να χαιρετάς. Το πιο απλό πράγμα στον κόσμο που μπορεί να μην είναι αυτονόητο. Δείχνει σωστή επαγγελματική ευγένεια, σε όλους τους εργασιακούς χώρους. Όταν κάποιος μπαίνει σε ένα δωμάτιο κατά τη διάρκεια επαγγελματικού δείπνου ή συνάντησης, χαιρέτησέ τον και πες “καλημέρα”/”καλησπέρα” κατάλληλα.
Ντύσου κατάλληλα. Το να ντύνεσαι κατάλληλα είναι υποκειμενικό και θα εξαρτηθεί από το αν εργάζεσαι στο γραφείο ή στο σπίτι. Ορισμένες εταιρείες που λειτουργούν καθημερινά στο γραφείο θα περιμένουν από όλους να ντύνονται επαγγελματικά, ιδιαίτερα όταν υπάρχει δια ζώσης επικοινωνία με πελάτες.
Κράτα τους κοινόχρηστους χώρους καθαρούς. Ακόμη κι αν εργάζεσαι εξ αποστάσεως, μπορεί να πας στο γραφείο κατά καιρούς ή να μοιράζεσαι εικονικούς χώρους με τα μέλη της ομάδας σου. Οι κοινόχρηστοι χώροι γραφείου μπορεί να είναι από την κουζίνα και το μπάνιο, μέχρι τους εικονικούς χώρους, όπως φακέλους Google Drive.
Χτίσε τη συναισθηματική νοημοσύνη σου! Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να αναγνωρίζεις, κατανοείς και να ρυθμίζεις τα συναισθήματά σου και των άλλων. Οι αποτελεσματικές δεξιότητες συναισθηματικής νοημοσύνης μπορούν να σε βοηθήσουν να κατανοήσεις καλύτερα τα μέλη της ομάδας σου και να ξεπερνάτε προκλήσεις όλοι μαζί.
Να θυμάσαι πως η ευγένεια και ο σεβασμός εκτιμώνται στους χώρους εργασίας και είναι ένα από τα κλειδιά της επιτυχίας!
Μερικά έξτρα tips για να διατηρείς πάντα και παντού την επαγγελματική σου ευγένεια:
1. Όταν πρόκειται να στείλεις email να θυμάσαι να είναι συνοπτικό με όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται ο παραλήπτης, να μην έχει ορθογραφικά λάθη και ο τόνος του να είναι ευγενικός και επαγγελματικός!
2. Όταν πρόκειται για τηλεφωνική επικοινωνία, σε πολλές περιπτώσεις είναι προτιμότερο να προηγείται μια ειδοποίηση – φυσικά αν δεν κάτι επείγον. Επίσης, ο τόνος της φωνής σου παίζει σημαντικό ρόλο, φρόντισε να τον κρατάς σταθερό και ήρεμο, ενώ αν έχεις να μεταφέρεις κάποιο μήνυμα, πρέπει να είναι σαφές και συγκεκριμένο – είναι καλό να μη χρονοτριβείς.
3. Όταν πρόκειται για meeting εξ αποστάσεως, φρόντισε να έχεις ανοιχτή κάμερα και κλειστό μικρόφωνο. Ακόμη, αν δουλεύεις από το σπίτι θα ήταν καλό να διατηρείς ένα κατάλληλο ντύσιμο και να συμμετέχεις στο meeting, χωρίς όμως να διακόπτεις συνεχώς. Να έχεις το μικρόφωνο κλειστό καθόλη τη διάρκεια της συζήτησης και να το ανοίγεις όταν είναι η σειρά σου να μιλήσεις ή αν επιθυμείς να ρωτήσεις ή να προσθέσεις κάτι.