Ξέρεις πότε ξοδεύεις περισσότερα χρήματα;

Το ψηφιακό χρήμα έχει επικρατήσει… πόσες φορές ψάχνουμε μάταια να βρούμε αν έχουμε έστω και λίγα μετρητά μαζί μας;

Είναι τόσο εύκολο και βολικό να κινούμαστε με ψηφιακό χρήμα. Δεν χρειαζόμαστε ούτε πορτοφόλι ούτε μετρητά, ούτε καν τη χρεωστική/ πιστωτική μας κάρτα. Αρκεί το κινητό μας. Τα συστήματα «buy now pay later» διευκολύνουν επίσης πολύ τους καταναλωτές.

Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Retailing έρχεται για να μας πει όμως ότι τείνουμε να ξοδεύουμε περισσότερα όταν χρησιμοποιούμε ψηφιακές μεθόδους πληρωμής. Ίσως αυτή η τόσο μεγάλη ευκολία συχνά κάνει πολλούς από εμάς επιρρεπείς στην υπερκατανάλωση.

Εστιάζοντας στον τύπο αγορών

Η επιδεικτική κατανάλωση σχετίζεται με την τάση μας να επιλέγουμε ένα προϊόν ή μια υπηρεσία με σκοπό να δείξουμε ότι μπορούμε, δηλαδή ότι είμαστε οικονομικά εύρωστοι, ίσως ακόμα και για να τονώσουμε το “εγώ” μας. Το ψηφιακό χρήμα φαίνεται ότι την ευνοεί. Δεν έχουμε σκεφτεί (αρκετά) ότι η μέθοδος που επιλέγουμε για να αγοράσουμε κάτι μπορεί να επηρεάσει την καταναλωτική μας συμπεριφορά, ακόμα και να μας βγάλει εκτός μπάτζετ. Μπορεί, λοιπόν, η μετάβαση στην εποχή του ψηφιακού χρήματος να είναι δεδομένη και να έχει πολλά οφέλη, ωστόσο θα ήταν χρήσιμο να αναλογιστούμε ξανά πόσα ξοδεύουμε και πού! Πάντα όταν περνάμε σε μια νέα εποχή πρέπει να επανεξετάζουμε τα δεδομένα ώστε να αποκομίζουμε όσο είναι δυνατό μόνο τα θετικά.
Φυσικά και μπορούμε να βγούμε κερδισμένοι! Ειδικά αν κάνουμε κάτι που ωφελεί την υγεία και τη μακροζωία μας, έχουμε περισσότερα κίνητρα να προσπαθήσουμε.

“Μαγείρεψε”… πριν πεινάσεις

Έχοντας τόσα έξοδα και απαιτήσεις που πρέπει να καλυφθούν, δύσκολα σκεφτόμαστε την έννοια της αποταμίευσης. Ωστόσο, είναι σημαντικό να μπει στη ζωή τη δική μας και των παιδιών μας από μικρή κιόλας ηλικία. Νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο PLoS ONE κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όσοι από τους συμμετέχοντες ήταν προνοητικοί σε σχέση με το μέλλον τους ήταν πιο υγιείς, ανεξάρτητα από άλλους παράγοντες επιρροής που ενδέχεται να επηρέαζαν το οικονομικό τους πλάνο. Το να σκεφτόμαστε το μέλλον μας και να μπαίνουμε στη διαδικασία να κάνουμε έναν προγραμματισμό για τα επόμενα χρόνια ωφελεί την υγεία μας, σύμφωνα με τους ερευνητές. Επισημαίνουν μάλιστα ότι ο μακροπρόθεσμος προγραμματισμός μπορεί να ωφελήσει πολύ την υγεία όσων δεν διαθέτουν οικονομικές δικλείδες ασφαλείας. Όταν ο φόβος για το μέλλον είναι μονίμως έντονος, το στρες ολοένα και αυξάνεται και αυτό έχει επιπτώσεις στην υγεία και την ευημερία μας. Επομένως καλό είναι να ζούμε το τώρα αλλά όσο μπορούμε να σκεφτόμαστε και τι μπορούμε να κάνουμε για το μετά.

Ήξερες ότι…

Όταν δουλεύουμε από το σπίτι ξοδεύουμε περισσότερα σε online αγορές

Λέγεται shopping therapy, γίνεται και διαδικτυακά εύκολα και βολικά. Ειδικά αν δουλεύουμε από τον προσωπικό μας χώρο, όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα, μπορεί να το βλέπουμε και ως μικρά ευχάριστα διαλείμματα μέσα στην εργασιακή μας μέρα. Ο οικονομολόγος του Στάνφορντ, Νικ Μπλουμ, αναφέρει ότι  όσοι εργάζονται υβριδικά ή πλήρως εξ αποστάσεως είναι πιο σύνηθες να προβαίνουν συχνότερα σε online αγορές.

Κeep in mind

Υπάρχουν μερικές απλές συνήθειες που μας κάνουν να ξοδεύουμε περισσότερα από όσα θέλουμε, χωρίς ωστόσο να το αντιλαμβανόμαστε.

– Πηγαίνουμε σούπερ μάρκετ ή παραγγέλνουμε ηλεκτρονικά χωρίς λίστα.

Οι περισσότεροι το κάνουμε, νομίζοντας ότι ξέρουμε στο περίπου τι χρειαζόμαστε και τι μας λείπει. Πολύ συχνά όμως πέφτουμε έξω. Παρασυρόμαστε από άλλα προϊόντα, από προσφορές, εκπτώσεις κτλ και καταλήγουμε να αγοράζουμε από τη μία περιττά πράγματα και από την άλλη να ξεχνάμε τα βασικά! Άρα; Σε επόμενη αγορά φροντίζουμε να αναπληρώσουμε αγοράζοντας τα βασικά και κάπου χάνεται η μπάλα… Άλλο ένα συχνό λάθος που κάνουμε είναι όχι μόνο πηγαίνουμε σούπερ μάρκετ χωρίς λίστα αλλά και πεινασμένοι! Τότε, το κριτήριο εξαφανίζεται και απλώς ψωνίζουμε περισσότερα από όσα χρειαζόμαστε και κάποια που εκείνη τη στιγμή πιστεύουμε ότι θα μας φανούν χρήσιμα.

Δεν έχουμε εικόνα των εξόδων μας

Το ότι κάνουμε ηλεκτρονικές αγορές και χρησιμοποιούμε ψηφιακό χρήμα δεν συνεπάγεται ότι έχουμε άγνοια του τι ξοδεύουμε. Καλό είναι, λοιπόν, κάθε βδομάδα να τσεκάρουμε τα έξοδά μας και να μην τα αφήνουμε όλα φλου…

Ψωνίζουμε συνέχεια για να νιώσουμε καλύτερα

Είπαμε, καλό το shopping therapy αλλά δεν είναι ο μόνος τρόπος να αισθανθούμε καλύτερα και σίγουρα όχι ο πιο συμφέρων. Οπότε, αναζητούμε κι άλλους τρόπους που μας φέρνουν χαρά.