Το Harvard βρήκε τις δυο ταινίες που διεγείρουν το μυαλό μας

Σύμφωνα με το Harvard, υπάρχουν δύο ταινίες που διεγείρουν το μυαλό μας και η επιλογή του Αμερικάνικου Πανεπιστήμιου θα σας εκπλήξει, καθώς πρόκειται για δυο ταινίες ιδιαιτέρως συναισθηματικές, καθόλου εγκεφαλικές, όπως θα περίμενε κανείς, και μάλιστα σκηνοθετημένες από τον μετρ του μελοδράματος Pedro Almodóvar. Γνωστός για την ικανότητά του να συνδυάζει την κωμωδία με το δράμα, αλλά και για την πολύχρωμη αισθητική του, ο Ισπανός auteur έχει χαρίσει στον σύγχρονο κινηματογράφο κορυφαίες δημιουργίες, επηρεάζοντας σημαντικά νέους κινηματογραφιστές.

Η τολμηρή προσέγγιση και η πρωτότυπη ματιά του έκανε το διάσημο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Κινηματογραφικών και Οπτικών Σπουδών του Harvard να συμπεριλάβει δύο ταινίες του στο πρόγραμμα σπουδών του, υπογραμμίζοντας την ικανότητά τους να διεγείρουν το μυαλό μας, να προσφέρουν τροφή για σκέψη και να ενισχύουν την ενσυναίσθησή μας.

Ποιες είναι οι ταινίες

Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης

Σε αυτή τη σατιρική κωμωδία του 1988, που ανατρέπει τις συμβάσεις, ο Almodóvar οφείλει την είσοδό του στο διεθνές στερέωμα. Η ταινία είναι ένας εξωφρενικός και συγχρόνως τρυφερός φόρος τιμής στη γυναικεία ψυχολογία, που απέσπασε το Βραβείο Σεναρίου και το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, ενώ ανάμεσα σε πολλές άλλες διακρίσεις ήταν υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα και Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Υπόθεση

Ο Ιβάν, μετά από πολλά χρόνια σχέσης με τη σύντροφο και συνάδελφό του στις μεταγλωττίσεις ταινιών, Πέπα, τη χωρίζει, αφήνοντάς της ένα μήνυμα στον τηλεφωνητή. Η Πέπα ψάχνει απεγνωσμένα να τον βρει και να του ζητήσει εξηγήσεις, χωρίς αποτέλεσμα. Στη διαδρομή θα συναντήσει τη γυναίκα του, που έχει βγει πρόσφατα από το ψυχιατρείο ενώ την ίδια στιγμή η φίλη της Πέπα, Καντέλα, έρχεται να μείνει στο σπίτι της, γιατί φοβάται τον τρομοκράτη εραστή της. Μέσα σε όλα αυτά, καταφτάνει και ο Κάρλος, ο γιος του Ιβάν, με την αρραβωνιαστικιά του! Καθώς η ώρα περνάει, όλοι ανακαλύπτουν πως συνδέονται με τρόπους που δεν είχαν ποτέ φανταστεί.

Η ταινία δεν είναι μόνο μια σουρεάλ πανδαισία με κοστούμια και σκηνικά, που αποτυπώνουν τη Μαδρίτη της δεκαετίας του ’80, αλλά και μια εξερεύνηση των ανθρώπινων συναισθημάτων και των διαπροσωπικών σχέσεων. Ο Ισπανός σκηνοθέτης με χιούμορ αμφισβητεί τους κοινωνικούς κανόνες και ερευνά σε βάθος την πολυπλοκότητα της ζωής των γυναικών.

Μίλα της

Στον πιο χαμηλόφωνο σταθμό σχεδόν σε ολόκληρη τη φιλμογραφία του, ο Almodóvar πραγματεύεται πώς η αγάπη, η εμμονή, το πάθος και η αυτοκαταστροφή δεν προκύπτουν ως έκρηξη ή ως αναπάντεχη έκπληξη, αλλά απαιτούν πειθαρχία, πείσμα και επιμονή.

Υπόθεση

Δύο άνδρες ολοκληρωτικά και αδιαπραγμάτευτα αφοσιωμένοι σε δύο κατάκοιτες γυναίκες, βιώνουν μια ιστορία αγάπης, βυθισμένη στη σιωπή και την απουσία. Ο Μάρκο και ο Μπενίνιο έχουν μετατρέψει το νοσοκομείο σε κάτι περισσότερο από σπίτι και καταφύγιο. Σύντροφοι στην εμμονή, μοιράζονται αρχικά ένα σπαρακτικό κλάμα στην ανωνυμία ενός θεάτρου, σαν να εξομολογούνται -δίχως λέξεις ή βλέμματα- ο ένας στον άλλο τη διαστροφή που τους ενώνει. Η αγάπη τους για τις κλινήρεις γυναίκες τούς θωρακίζει απέναντι στον φόβο της μοναξιάς. Πλέον, δεν πρόκειται να βιώσουν καμία από τις συμφορές του έρωτα. Η απόρριψη, η εγκατάλειψη, ο συμβιβασμός, το ξεθώριασμα του πάθους, ο νοσηρός ανταγωνισμός, η βία του να γνωρίζεις κάποιον πιο καλά απ’ όσο θα έπρεπε, δεν θα τους χτυπήσουν ποτέ την πόρτα. Ο Μάρκο και ο Μπενίνιο ζουν σε μια δική τους φυλακή, παγιδευμένοι σε μια ατελείωτη προσμονή και αναμονή.

Εδώ, ο Almodóvar γράφει το πιο συγκινητικό ερωτικό γράμμα στην ανθρώπινη επαφή. Οι ήρωές του, που υποδύονται εξαιρετικά οι Javier Cámara και Darío Grandinetti, τρυπώνουν στην καρδιά μας, ακριβώς επειδή δεν φοβούνται να αποτινάξουν όλα τα αρσενικά δεσμά, μιας και η ανάγκη να αγαπηθούμε, ο τρόμος της μοναξιάς, τα περίεργα παιχνίδια του μυαλού, ο σαρκικός πόθος και η ατολμία μπροστά στην ευτυχία δεν έχουν φύλο.