Η γενιά Gen Z, δηλαδή οι νέοι που έχουν γεννηθεί από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 έως τα μέσα της δεκαετίας του 2010, είναι η νέα γενιά εργαζομένων, που εισέρχεται στην αγορά εργασίας. Ωστόσο, πολλοί εργοδότες εκφράζουν ανησυχίες για τις επαγγελματικές τους συνήθειες και το εργασιακό τους ήθος. Οι προκλήσεις αυτές έγιναν ακόμα πιο εμφανείς μετά από την πανδημία, όταν οι εταιρείες κλήθηκαν να συνεργαστούν με τους νέους εργαζόμενους από κοντά.
Αρκετές μελέτες δείχνουν ότι σχεδόν το 60% των εργοδοτών έχουν απολύσει νέους υπαλλήλους, που ανήκουν στη Gen Z, λίγους μήνες μετά από την πρόσληψή τους. Συγκεκριμένα, η έρευνα της Intelligent.com, που περιλαμβάνει σχεδόν 1.000 ηγετικά στελέχη, δείχνει ότι οι προσλήψεις αυτών των νέων συχνά δεν είναι ικανοποιητικές, γεγονός που ενισχύει την ανησυχία για την ετοιμότητά τους στον κόσμο της εργασίας.
Γιατί συμβαίνει αυτό σύμφωνα με τους εργοδότες
Τα στελέχη αναφέρουν ότι οι νέοι εργαζόμενοι παρουσιάζουν έλλειψη κινήτρων και πρωτοβουλιών. Πολλοί από αυτούς θεωρούν ότι οι εργαζόμενοι της Gen Z δεν είναι επαγγελματίες, συχνά αργούν στη δουλειά και δεν διαθέτουν τις απαραίτητες επικοινωνιακές δεξιότητες. Επιπλέον, οι υπάλληλοι αυτοί ενδέχεται να χρησιμοποιούν γλώσσα ακατάλληλη για τον επαγγελματικό χώρο ή να φορούν ρούχα που δεν είναι συμβατά με την εταιρική κουλτούρα.
Η κατάσταση αυτή οδήγησε πολλούς διευθυντές να πιστεύουν ότι οι νέοι απόφοιτοι είναι απροετοίμαστοι να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις του εργασιακού περιβάλλοντος. Μάλιστα, ένα ποσοστό άνω του 20% των εργοδοτών υποστηρίζει ότι οι GenZeners δεν μπορούν να διαχειριστούν τον φόρτο εργασίας τους.
Πώς μπορεί να λυθεί αυτό το ζήτημα
Αρκετά πανεπιστήμια αναγνωρίζουν αυτή την έλλειψη ετοιμότητας και προσπαθούν να καλύψουν το κενό. Για παράδειγμα, το Michigan State University έχει εισαγάγει προγράμματα που διδάσκουν στους φοιτητές πώς να διαχειρίζονται τις επαγγελματικές τους σχέσεις και να αναγνωρίζουν σημάδια, όπως η βαρεμάρα σε συνομιλίες δικτύωσης. Επίσης, μια σχολική μονάδα στο Λονδίνο πειραματίζεται με μαθήματα, που περιλαμβάνουν περισσότερες ώρες εκπαίδευσης, ώστε οι μαθητές να προετοιμαστούν καλύτερα για την ενήλικη ζωή.
Μια από τις σημαντικές παρατηρήσεις των εργοδοτών είναι ότι μια θετική στάση και η πρωτοβουλία είναι καθοριστικά στοιχεία για την πρόσληψη των νέων εργαζομένων. Σύμφωνα με τον Χούι Νγκουγιέν, επικεφαλής σύμβουλο στην Intelligent, οι απόφοιτοι θα πρέπει να παρατηρούν πώς αλληλεπιδρούν οι συνάδελφοί τους και να προσαρμόζονται στην εταιρική κουλτούρα. Προτρέπει λοιπόν τους νέους να αναζητούν σχόλια και να τα χρησιμοποιούν για την προσωπική τους ανάπτυξη.
Ο Άντι Τζάσι, CEO της Amazon, τονίζει ότι η στάση είναι βασικός παράγοντας για την επιτυχία των νέων εργαζομένων. Η πραγματική αξία φαίνεται ότι βρίσκεται στη διάθεση για μάθηση και εξέλιξη, περισσότερο από ό,τι στις ακαδημαϊκές επιτυχίες.
Κι αν τελικά οι νέοι έχουν δίκιο;
Δεν είναι δίκαιο να κατηγορούμε άκριτα τους εκπροσώπους της Gen Z για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στον εργασιακό χώρο. Θα πρέπει να αναρωτηθούμε: Είναι οι προσδοκίες των εργοδοτών ρεαλιστικές σε σχέση με τις ικανότητες των νέων; Τι γίνεται με την καθοδήγηση και την εκπαίδευση που παρέχουν τα πανεπιστήμια; Είναι τα εργασιακά περιβάλλοντα υγιή; Είναι ικανοποιητικές οι οικονομικές συνθήκες;