Σήμερα, το να είσαι εξαιρετικός στη δουλειά σου δεν είναι αρκετό για να σε κάνει να ξεχωρίσεις. Πρέπει να αναδεικνύεις τα επιτεύγματά σου και τις ικανότητές σου με τρόπο που να προκαλεί θετική εντύπωση, χωρίς όμως να γίνεσαι υπεροπτικός ή υπερβολικά αυτάρεσκος. Η αυτοπροβολή είναι απαραίτητη, αλλά τη λεπτή γραμμή μεταξύ της θετικής ανάδειξης του εαυτού και της έπαρσης είναι συχνά δύσκολο να διαχειριστεί κανείς.
Τι είναι το “humorbragging”
Μια ομάδα ερευνητών βρήκε μια ευρηματική λύση για το πώς μπορείς να προβάλλεις τον εαυτό σου με ελκυστικό τρόπο. Αυτή η μέθοδος ονομάζεται “humorbragging”, δηλαδή η προβολή των επιτευγμάτων σου μέσα από τη χρήση χιούμορ. Το χιούμορ προσφέρει μια χαλαρή και φιλική διάσταση, βοηθώντας να αναδείξεις τις ικανότητές σου, χωρίς να προκαλείς αρνητική εντύπωση, που μπορεί να δημιουργήσει η υπερβολική αυτοπροβολή. Όταν κάποιος καταφέρνει να κάνει τους άλλους να γελάσουν, ενώ προβάλλει τις επιτυχίες του, αυτό αποπνέει αυτοπεποίθηση, χωρίς να συνοδεύεται από αλαζονεία.
Σε μια σειρά μελετών που διεξήχθησαν για να ελεγχθεί η αποτελεσματικότητα του humorbragging, οι ερευνητές έστειλαν δύο βιογραφικά σε 345 εταιρείες. Το ένα ήταν αυστηρό και επαγγελματικό, ενώ το άλλο περιείχε μια δόση χιούμορ, όπως τη φράση: «Όσο περισσότερο καφέ μου δώσετε, τόσο πιο παραγωγικός θα είμαι». Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά: το χιουμοριστικό βιογραφικό έλαβε απαντήσεις από 156 εταιρείες, ενώ το «σοβαρό» μόνο από 125. Αυτή η διαφορά δείχνει ότι η χρήση χιούμορ μπορεί να κάνει τους υποψηφίους να ξεχωρίσουν και να δημιουργήσουν πιο θετική εντύπωση.
Παρόμοια παραδείγματα καταγράφηκαν και στο τηλεοπτικό πρόγραμμα “Shark Tank”, όπου νέοι επιχειρηματίες προσπαθούν να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση για τις επιχειρήσεις τους. Όσοι από αυτούς χρησιμοποίησαν το χιούμορ για να παρουσιάσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους είχαν μεγαλύτερη επιτυχία στην εξασφάλιση κεφαλαίων. Οι επενδυτές προσελκύονταν περισσότερο από άτομα που μπορούσαν να συνδυάσουν επαγγελματισμό με ελαφριά διάθεση, καθώς το χιούμορ λειτουργεί ως μέσο οικοδόμησης σχέσεων και δημιουργίας εμπιστοσύνης.
Τι χρειάζεται προσοχή
Ωστόσο, η χρήση του humorbragging απαιτεί λεπτούς χειρισμούς. Δεν πρέπει να συγχέεται με την αυτοϋποτίμηση ή τον αυτοσαρκασμό, καθώς αυτά μπορεί να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Όταν κάποιος χρησιμοποιεί αστεία που υποβαθμίζουν τον εαυτό του, μειώνει την εικόνα των ικανοτήτων του και διακινδυνεύει να φανεί ανασφαλής. Επίσης, το χιούμορ δεν πρέπει να στοχεύει σε άλλους, διότι αυτό μπορεί να φανεί προσβλητικό ή ειρωνικό, δημιουργώντας αρνητικές εντυπώσεις.
Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους στην αυτοπροβολή είναι η λεγόμενη «ψεύτικη ταπεινότητα», όπου προσπαθείς να μετριάσεις την αυτοπροβολή σου με προσποιητή μετριοφροσύνη. Αυτό μπορεί να είναι ακόμα πιο ενοχλητικό για τους άλλους από την απλή καυχησιολογία, καθώς δίνει την εντύπωση αναξιοπιστίας. Σε αντίθεση, το humorbragging, όταν χρησιμοποιείται σωστά, επιτρέπει να μιλήσεις για τα επιτεύγματά σου με έναν αυθεντικό τρόπο που προκαλεί συμπάθεια.
Συνολικά, η επιστήμη φαίνεται να δείχνει ότι το χιούμορ είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να προβάλλεις τον εαυτό σου στον επαγγελματικό χώρο. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείς να αναδείξεις τις ικανότητές σου, χωρίς να χάσεις τη συμπάθεια των συνομιλητών σου.
Το humorbragging μπορεί να είναι το κλειδί για να κάνεις τη διαφορά σε συνεντεύξεις, παρουσιάσεις και επαγγελματικές αλληλεπιδράσεις, επιτρέποντάς σου να προωθήσεις τον εαυτό σου με τρόπο που σε κάνει να δείχνεις προσιτός και ικανός ταυτόχρονα.