Η τέχνη της διαχείρισης χρόνου: Πώς να σπάσουμε τη συνήθεια της αργοπορίας

Είστε από αυτούς που πάντα φτάνουν καθυστερημένοι στα ραντεβού τους, ή στη δουλειά τους, ή μήπως ανήκετε στην κατηγορία όσων συνήθως περιμένουν και χάνουν την ψυχραιμία τους; Ό,τι από τα δύο κι αν συμβαίνει, καλό είναι να γνωρίζετε κάποια σημαντικά στοιχεία για το φαινόμενο της αργοπορίας, ώστε να καταφέρετε να κόψετε αυτή τη συνήθεια, ή για να γίνετε πιο ανεκτοί με όσους αργούν.

Για πολλά άτομα, η αργοπορία δεν είναι απλώς θέμα αμέλειας ή έλλειψης ενδιαφέροντος, όπως συχνά θεωρείται. Αντιθέτως, οι λόγοι που την προκαλούν είναι πολύπλοκοι και ενδέχεται να σχετίζονται με ψυχολογικούς παράγοντες, ή χαρακτηριστικά προσωπικότητας που είναι δύσκολο να αλλάξουν, χωρίς την κατάλληλη προσέγγιση.

Ποιοι αργούν περισσότερο και πώς μπορούν να βοηθηθούν

Οι έρευνες υποδεικνύουν ότι οι άνθρωποι που αργούν συχνά παλεύουν με διάφορους εσωτερικούς παράγοντες, όπως άγχος, αποστροφή ή ακόμη και υπερβολική αναβλητικότητα. Ωστόσο, οι ειδικοί συμφωνούν ότι αυτό το μοτίβο μπορεί να διορθωθεί.

Η αυτεπίγνωση είναι το πρώτο βήμα για την αλλαγή. Εξετάζοντας τη δική μας συμπεριφορά και αναγνωρίζοντας τους λόγους πίσω από την αργοπορία μας, μπορούμε να κατανοήσουμε αν πρόκειται για τεχνικά ζητήματα (π.χ. αν δεν υπολογίζουμε σωστά τον χρόνο), ή για ψυχολογικά εμπόδια (όπως φόβος ή άγχος).

Οι άνθρωποι που αργούν συχνά μπορεί να υποφέρουν από τη δυσκολία να αποδεσμευτούν από τις υποχρεώσεις τους, ή να δώσουν προτεραιότητα σε δραστηριότητες που δεν σχετίζονται με το πρόγραμμα τους, όπως το να “διορθώσουν” κάτι στο σπίτι πριν φύγουν. Στην περίπτωση αυτή, η συνειδητοποίηση της συμπεριφοράς μας και η επαναξιολόγηση των προτεραιοτήτων μας μπορεί να μας βοηθήσει να διαχειριστούμε καλύτερα τον χρόνο μας.

Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τη διαχείριση του χρόνου μας

Για να μειώσουμε την αργοπορία, οι ειδικοί προτείνουν κάποιες χρήσιμες στρατηγικές. Καταγράφοντας τις καθημερινές μας δραστηριότητες και πόσο χρόνο πιστεύουμε ότι θα χρειαστούν, μπορούμε να αποκτήσουμε μια πιο ρεαλιστική εκτίμηση για τον χρόνο που απαιτείται για κάθε εργασία.

Ένα άλλο χρήσιμο βήμα είναι να μην υπολογίζουμε πάντα να είμαστε στην ώρα μας, αλλά να υπολογίζουμε 15 λεπτά νωρίτερα, ώστε να προλαμβάνουμε πιθανά εμπόδια. Έτσι, αν κάτι πάει στραβά (π.χ. μια καθυστέρηση στη διαδρομή, ή χρειαστεί να γυρίσουμε για να πάρουμε κάτι), έχουμε πάντα περιθώριο.

Για τη βελτίωση της διαχείρισης του χρόνου, είναι επίσης σημαντικό να κάνουμε ένα “brain dump”, καταγράφοντας τα πάντα που έχουμε στο μυαλό μας, ώστε να μπορούμε να δώσουμε προτεραιότητα σε εκείνα που είναι πραγματικά σημαντικά ή επείγοντα. Αυτό μας βοηθά να οργανώσουμε καλύτερα την καθημερινότητά μας. Παράλληλα, με αυτό τον τρόπο εντοπίζουμε και τις αιτίες που μας κάνουν να αργούμε, όπως αποφυγή κοινωνικών καταστάσεων, ή άλλων αρνητικών συναισθημάτων.

Πολλοί άνθρωποι που αργούν έχουν συνήθως ένα πολύ φορτωμένο πρόγραμμα και προσπαθούν να κάνουν πάρα πολλά ταυτόχρονα, με αποτέλεσμα να παραμελούν κάποιες υποχρεώσεις. Το multitasking συχνά οδηγεί σε καταστάσεις, όπου κάποια καθήκοντα καθυστερούν ή παραλείπονται, λόγω της περιορισμένης προσοχής και ενέργειας.

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι πρέπει να αποδεχτούμε ότι η διαχείριση του χρόνου δεν είναι απλώς θέμα οργάνωσης, αλλά και συναισθηματικής διαχείρισης. Όταν έχουμε αναβλητικότητα, πρέπει να αναγνωρίσουμε τα συναισθήματα που μας προκαλούν  συγκεκριμένες εργασίες ή δεσμεύσεις και να τις προσεγγίσουμε με έναν πιο υγιή τρόπο.

Αν και η διαχείριση του χρόνου είναι μια δεξιότητα που μπορεί να αναπτυχθεί, απαιτεί επίμονη προσπάθεια. Αλλά με τη σωστή προσέγγιση, μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα τη σχέση μας με τον χρόνο και να μάθουμε να σεβόμαστε όχι μόνο τον εαυτό μας, αλλά και τους άλλους γύρω μας.