Πόσα αξίζει τελικά ένας γάμος; Όχι ο δικός σου, του άλλου.

Το καλοκαίρι είναι η εποχή του ήλιου, της θάλασσας… και των γάμων. Και κάπου ανάμεσα στις βουτιές και τα παγωτά, λαμβάνεις εκείνη την πρόσκληση που σε κάνει να κοιτάξεις πρώτα τον λογαριασμό σου και μετά το ημερολόγιο: “Γάμος στην Πάτμο / στη Μάνη / στο Παρίσι / στη Σκιάθο – σας περιμένουμε!” Και ξαφνικά, δεν είναι πια απλώς ένας γάμος. Είναι project. Είναι έξοδα. Είναι μια μικρή Οδύσσεια – με σαγιονάρες.

Η Klarna, η γνωστή σουηδική υπηρεσία αγορών και πληρωμών που αγαπά τις δόσεις και το design, έκανε την ερώτηση που όλοι σκεφτόμαστε αλλά ντρεπόμαστε να πούμε: Πόσα είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν οι Έλληνες για να πάνε σε έναν γάμο προορισμού;

Και η απάντηση ήταν: όχι τόσα πολλά όσο φαντάζεσαι.

Το ταβάνι των 500 ευρώ

Σύμφωνα με την έρευνα (σε συνεργασία με την Appinio), 6 στους 10 Έλληνες δεν θα ξόδευαν πάνω από 500€ για να ταξιδέψουν σε έναν γάμο. Και αυτό το ποσό περιλαμβάνει τα πάντα: μετακίνηση, διαμονή, δώρο – ίσως και ένα αποχαιρετιστήριο ούζο.

Μάλιστα, το 36,7% δεν μπορεί καν να φτάσει τα 250€, ενώ μόνο το 7% δηλώνει διατεθειμένο να δώσει πάνω από 1.500€ για χάρη ενός ρομαντικού «yes I do» κάπου μακριά από το σπίτι του.

Ακόμη πιο αποκαλυπτικό είναι ότι το 39,9% των ερωτηθέντων δηλώνει ξεκάθαρα: “Αν δεν μπορώ να το αντέξω οικονομικά, δεν πάω”. Και δεν το λες και άδικο. Γιατί άλλο να παντρεύεται η κολλητή σου στην Εύβοια, κι άλλο ο συνάδελφος του πρώην στο Μπάρι.

Οικονομική επιβάρυνση made in Greece

Η έρευνα της Klarna επιβεβαιώνει κάτι που όλοι λίγο-πολύ γνωρίζουμε: το να πας σε γάμο είναι έξοδο. Όχι δικό σου, αλλά δικό τους. Και εσύ πρέπει να το πληρώσεις.

Οι βασικότερες πηγές κόστους; Η διαμονή (35,3%), τα μεταφορικά (33,8%) και φυσικά το δώρο (21,5%). Ναι, εκείνο το κομψό φάκελο που φεύγει από το πορτοφόλι σου και μπαίνει – με στιλ – στον κουμπαρά του ζεύγους.

Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι ότι το 38,8% των συμμετεχόντων έχει ήδη αρνηθεί στο παρελθόν να πάει σε γάμο λόγω του κόστους. Και κάπου εδώ αρχίζεις να αναρωτιέσαι: τελικά πόσο “υποχρεωτικό” είναι να είσαι παρών;

Τακτικές επιβίωσης γάμου

Οι Έλληνες, ως λαός δημιουργικός, έχουν βρει διάφορους τρόπους να επιβιώσουν οικονομικά από έναν destination wedding:

  • Το 46,5% συνδυάζει το γάμο με διακοπές (win-win)

  • Το 30,1% μοιράζεται κατάλυμα με άλλους καλεσμένους (τύπου “Bachelor στο Airbnb”)

  • Το 33% περιορίζει τη διαμονή σε 1-2 διανυκτερεύσεις (για να προλάβει και το κυριακάτικο σουβλάκι στην αυλή του)

Όσο για τους τρόπους πληρωμής, η Klarna καταγράφει ενδιαφέροντα δεδομένα:

  • Το 44,3% πληρώνει από αποταμιεύσεις

  • Το 44,9% χρησιμοποιεί τον τρέχοντα λογαριασμό

  • Το 9% χρησιμοποιεί πιστωτικές κάρτες

  • Ένα 7,4% επιλέγει πιο μοντέρνες λύσεις, όπως το Buy Now Pay Later

Με απλά λόγια: οι περισσότεροι βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη – αλλά κάποιοι ποντάρουν στην τεχνολογία για να τους βγει πιο light η υπόθεση.

Γάμος ή… φεστιβάλ;

Πέρα από το οικονομικό, υπάρχει και η άλλη πλευρά: η ψυχολογία του καλεσμένου. Γιατί ένας γάμος μακριά από το σπίτι σημαίνει ρούχα, βαλίτσες, οργάνωση, babysitter (αν έχεις παιδιά), time off από τη δουλειά και… stamina. Είναι σαν να πηγαίνεις σε ένα φεστιβάλ με dress code και νυφικά.

Και φυσικά, όσο πιο μακριά ο γάμος, τόσο πιο υψηλές οι προσδοκίες. “Μην πάμε τσάμπα”, λέει ο εγκέφαλος. “Θέλουμε καλό φαγητό, ωραία μουσική και όμορφη ατμόσφαιρα.” Γιατί άμα φας τα μισά σου savings και δεν περάσεις και καλά, τότε έχεις και ψυχολογικό κόστος.

Οι γάμοι του αύριο

Τα στοιχεία της Klarna φωτίζουν και μία τάση που ίσως καθορίσει το μέλλον των γάμων προορισμού: την ανάγκη για προσαρμοστικότητα. Αν οι καλεσμένοι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν, οι νύφες και οι γαμπροί ίσως χρειαστεί να σκεφτούν ξανά το πού και πώς.

Μικρότεροι γάμοι, πιο ευέλικτες ημερομηνίες, ακόμη και επιλογές υβριδικού τύπου (παρόντες και μέσω live streaming). Ο γάμος δεν είναι πια μόνο για το ζευγάρι. Είναι και για τον καλεσμένο. Και αυτός, με βάση τα στοιχεία, θέλει γάμους προσβάσιμους και ανθρώπινους. Όχι VIP events με είσοδο κατ’ ελάχιστο 1.000 ευρώ.

Klarna και λύσεις πληρωμής

Η Klarna υπενθυμίζει μέσα από την έρευνα ότι υπάρχουν πιο ευέλικτοι τρόποι να πληρώσεις – με άτοκες δόσεις, εύκολες συναλλαγές και νέες επιλογές πληρωμών. Όταν οι γάμοι μετατρέπονται σε ταξίδια ζωής, η πρόσβαση σε έξυπνες πληρωμές μπορεί να είναι σωτήρια. Σκέψου απλώς ότι μπορείς να πας στον γάμο… χωρίς να θυσιάσεις τις φετινές σου διακοπές.

Η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου

Αξίζει να πάω σε αυτόν τον γάμο;

Δεν υπάρχει μία απάντηση. Εξαρτάται από τον προορισμό, τη σχέση με το ζευγάρι, τη διάθεση (και το υπόλοιπο στον λογαριασμό σου). Το σημαντικό είναι να μην νιώθεις πίεση. Να πας επειδή το θες. Όχι επειδή φοβάσαι τι θα πουν οι άλλοι.

Γιατί τελικά, όπως λέει και η Klarna με τον τρόπο της: ο γάμος του άλλου δεν πρέπει να γίνει η κρίση σου.