Η Ελληνίδα δημιουργός, ηθοποιός και σκηνοθέτρια Ραφίκα Σαούις παρουσιάζει, έπειτα από πρόσκληση του Οργανισμού La MaMa Experimental Theatre Club, φέτος τον Νοέμβριο για πρώτη φορά, στις ΗΠΑ το νέο της έργο «Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος», βασισμένο στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου.
Πώς συνδιαλέγεται ο δικός σου «Αγαμέμνων» με την αρχαία τραγωδία;
Ο «Αγαμέμνων» που παρουσιάζω είναι ένας διάλογος με την αρχαία τραγωδία, αλλά ταυτόχρονα και μια σύγχρονη αναζήτηση. Αντλώ από τα θεμελιώδη θέματα της εξουσίας, της προδοσίας και της ανθρώπινης φύσης, αλλά τοποθετώ την ιστορία σε ένα πολιτικό θρίλερ του σήμερα. Αυτός ο συνδυασμός μας επιτρέπει να εξερευνήσουμε τα διαχρονικά ζητήματα της βίας και της δικαιοσύνης μέσω ενός σύγχρονου πρίσματος.
Ποιος είναι ο βασικός του άξονας; Πώς εμπνεύστηκες το όλο εγχείρημα;
Ο βασικός άξονας είναι η διερεύνηση της ανθρώπινης ψυχολογίας στις ακραίες συνθήκες. Εμπνεύστηκα από τον κόσμο γύρω μας, από τις πολιτικές κρίσεις και τις κοινωνικές εντάσεις, που βιώνουμε σήμερα. Η Κλυταιμνήστρα είναι μια δυναμική φιγούρα, που αντιπροσωπεύει την αντίσταση και την αλληγορία της γυναίκας ως θύματος, αλλά και ως εκδίκηση.
Παρακολουθούμε την οπτική της Κλυταιμνήστρας. Πώς είναι η δική σου Κλυταιμνήστρα;
Η Κλυταιμνήστρα μου είναι μια πολυδιάστατη προσωπικότητα, γεμάτη από συναισθηματική ένταση και αποφασιστικότητα. Δεν είναι απλώς θύμα ή εκδικητής, αλλά μια γυναίκα που αναζητά τη δικαιοσύνη με κάθε κόστος. Η οπτική της μας επιτρέπει να κατανοήσουμε τα κίνητρα και τις επιθυμίες της, ξεπερνώντας την απλή ηθική διάκριση.
Πώς συνδυάζεται στην παράσταση το ντοκιμαντέρ και η μυθοπλασία;
Στην παράσταση, η μυθοπλασία και το ντοκιμαντέρ αλληλοσυμπληρώνονται. Χρησιμοποιούμε στοιχεία ντοκιμαντέρ για να προσδώσουμε ρεαλισμό και να αναδείξουμε τις κοινωνικές προεκτάσεις της ιστορίας, ενώ η μυθοπλασία δίνει χώρο για συναισθηματική έκφραση και δραματουργική ελευθερία. Αυτή η σύνθεση μας επιτρέπει να δημιουργήσουμε μια πιο πλούσια και πολυδιάστατη εμπειρία για το κοινό.
Η σκηνοθεσία υιοθετεί την προσέγγιση του cinematic theatre. Εξήγησέ μας τι ακριβώς συμβαίνει.
Το cinematic theatre είναι μια προσέγγιση που συνδυάζει το θέατρο με κινηματογραφικά στοιχεία. Στην παράσταση, χρησιμοποιούμε βίντεο και οπτικά εφέ για να δημιουργήσουμε μια ατμόσφαιρα, που προσθέτει βάθος και ένταση. Οι ερμηνείες και οι εικόνες συνδυάζονται για να δημιουργήσουν μια οπτική αφήγηση, που ενισχύει την ψυχολογική διάσταση του έργου.
Πώς προέκυψε η συνεργασία με το La MaMa;
Η συνεργασία με το La MaMa προήλθε από δίκη τους πρόσκληση, όταν είχα παρουσιάσει τη Europeana στην εναλλακτική σκηνή της λυρικής σκηνής. Δυστυχώς ήρθε ο κορωνοϊός που τα σταμάτησε όλα και μου έκαναν -προς τιμήν μου και τους ευγνωμονώ γι’ αυτό- μια εν λευκώ πρόταση να παρουσιάσω την επόμενη δουλειά μου εκεί. Το La MaMa είναι γνωστό για την υποστήριξή του σε νέους καλλιτέχνες και παραγωγές.
Μετά τη Νέα Υόρκη, πού άλλου θα παιχτεί η παράσταση;
Μετά τη Νέα Υόρκη, σκοπεύουμε να παρουσιάσουμε την παράσταση στο θέατρο Ακροπόλ στις 13, 20 και 27 Ιανουαρίου. Μετά θα περιοδεύσουμε στο Λονδίνο και το Βερολίνο, όπου υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για σύγχρονες αναγνώσεις των κλασικών έργων. Ήδη έχουμε κλείσει τους χώρους. Θα ανακοινωθούν. Θέλουμε να φέρουμε την ιστορία μας σε όσο το δυνατόν περισσότερους θεατές.
Γιατί είναι τόσο δύσκολο να κινηθούν οι ελληνικές παραστάσεις στο εξωτερικό και πώς εσύ έχεις καταφέρει να ανοίξεις αυτή τη δίοδο επικοινωνίας;
Είναι δύσκολο γιατί συχνά οι ελληνικές παραστάσεις δεν έχουν τη παραγωγική υποστήριξη που χρειάζονται, ούτε τις δομές να υποστηριχθούν οι εργαζόμενοι της τέχνης και να επενδύσουν στην εξωστρέφεια. Προσωπικά, επειδή έχω συμμετάσχει σε πολλά artist residencies, όπου έχεις τη δυνατότητα να δείξεις τη δουλειά σου, ήμουν τυχερή και κάποια πράγματα κινήθηκαν.
Επόμενα σχέδια;
Είμαι επικεντρωμένη στην περιοδεία. Περιμένω να δω τη γερμανική σειρά που βγαίνει στο ARD και στην οποία συμμετέχω, το “The second attack” σε σκηνοθεσία της βραβευμένης Barbara Eder. Και εύχομαι και ελπίζω να συνεχίσω να κάνω τηλεόραση και σινεμά που αγαπώ πολύ! Είμαι πολύ χαρούμενη επίσης, γιατί βγαίνει στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και η ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός», όπου παίζω… Είναι μια εξαιρετική ταινία.