Της Μαρίας Ακριβού
Την αλόγιστη σπατάλη των διακοπών διαδέχεται ο συνετός επιμερισμός του budget καθώς ο Σεπτέμβριος είναι παραδοσιακά ο μήνας που ξεκινούν πολλές φορολογικές υποχρεώσεις, τα έξοδα για όσους έχουν παιδιά αυξάνονται με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ενώ μπαίνουμε σε μια λογική κατάρτισης ενός mini business plan αναφορικά με τα πράγματα στα οποία πρέπει να επενδύσουμε, είτε πρόκειται για την επιχείρησή μας ή για το σπίτι μας.
Βέβαια η απόφαση να είμαστε πιο εγκρατείς – διότι εκ των πραγμάτων δεν βγαίνουν τα νούμερα – δεν σημαίνει ότι θα σταματήσουμε να κάνουμε σχέδια για την απόκτηση αγαθών που δεν θεωρούνται πρώτης ανάγκης, αλλά κρίνονται απαραίτητα για την τόνωση της διάθεσης και της ψυχολογίας μας.
Δυστυχώς, φαίνεται πως οι Έλληνες καταναλωτές λογάριαζαν χωρίς τον ξενοδόχο αφού άλλα υπολόγιζαν και άλλα τελικά θα πληρώσουν. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της εξαμηνιαίας έρευνας οικονομικού κλίματος της ΓΣΕΒΕΕ, σχεδόν 1 στις 2 μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ήδη αυξήσει ή θα αύξηση τους τιμές των προϊόντων τους λόγω των ανατιμήσεων που καταγράφονται στην αγορά.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Συνομοσπονδία, είναι η πρώτη φορά που καταγράφεται τόσο υψηλό ποσοστό επιχειρήσεων που δήλωσε πως αύξησε τις τιμές του (23,6%). Επιπλέον, το ποσοστό των επιχειρήσεων που δηλώνει πως θα αυξήσει τις τιμές του το επόμενο διάστημα είναι επίσης το υψηλότερο που έχει καταγράφει σε εξαμηνιαία έρευνα οικονομικού κλίματος του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ (22,2%).
Την ίδια ώρα, υψηλά παραμένουν τα ποσοστά των επιχειρήσεων που έχουν μειωμένη ή/και καθόλου ρευστότητα. Συγκεκριμένα, 4 στις 10 μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις (42,4%) έχουν ταμειακά διαθέσιμα το πολύ για ένα μήνα. Μάλιστα 1 στις 5 επιχειρήσεις (21,4%) δεν έχει καθόλου ρευστότητα. Αυτό σημαίνει ότι η βιωσιμότητά τους είναι μια μεταβλητή που αξιολογείται μέρα με τη μέρα και είναι πολύ πιθανός ο κίνδυνος του λουκέτου, με ότι αυτό συνεπάγεται για τον επιχειρηματία και το προσωπικό του.
Μάλιστα ένας αρκετά μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων (36,7%) εκφράζει το φόβο για ενδεχόμενη διακοπή της δραστηριότητας του καθώς ο τζίρος και οι οικονομικές υποχρεώσεις είναι ποσά αντιστρόφως ανάλογα.
Στη μεγάλη εικόνα, ο γενικός δείκτης οικονομικού κλίματος σημειώνει σημαντική άνοδο 26,2 μονάδων, καθώς διαμορφώνεται στις 46,3 μονάδες για το Α’ εξάμηνο του 2021. Παραμένει, ωστόσο, χαμηλότερα σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα. Η εξέλιξη αυτή υποδηλώνει πως τα μέτρα στήριξης της ελληνικής οικονομίας σε συνδυασμό με την σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων στην οικονομική δραστηριότητα, που κατέστη εφικτή κυρίως από την πρόοδο στους εμβολιασμούς, έχει επιτρέψει στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις να παραμείνουν «ζωντανές».