Της Μαρίας Ακριβού
Ο χαρακτηρισμός μιας επιχείρησης ως επιτυχημένης δεν εξαρτάται μόνο με τα οικονομικά μεγέθη που εμφανίζει, είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων. Τα κέρδη σαφώς και είναι ένας δείκτης που επιβεβαιώνει την αναπτυξιακή της πορεία, όμως δεν αρκούν για να της δώσουν τα credits του καταναλωτικού κοινού που πλέον λαμβάνει σοβαρά υπόψη το κοινωνικό έργο, την περιβαλλοντική ευσυνειδησία, αλλά και την ανθρωποκεντρική κουλτούρα που εφαρμόζει στο εσωτερικό της μια εταιρεία.
Σοβαρές και επιτυχημένες επιχειρήσεις θεωρούνται λοιπόν οι εταιρείες που βάζουν πλάτη στα δύσκολα, απορροφούν τους κραδασμούς και δίνουν προτεραιότητα στο εργατικό τους δυναμικό. Είναι εκείνες που όταν ξεσπούν κρίσεις δεν υιοθετούν ως μέτρο τις απολύσεις προκειμένου να περιορίσουν τα λειτουργικά τους κόστη, αλλά διατηρούν με ίδια κεφάλαια τις θέσεις εργασίας αναγνωρίζοντας την προσφορά των εργαζομένων τους.
Μια πρόσφατη έρευνα της Kaspersky σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις από την αρχή της πανδημίας αποκαλύπτει πως η διατήρηση των θέσεων εργασίας ήταν η πιο σημαντική προτεραιότητα σχεδόν για τις μισές επιχειρήσεις παγκοσμίως (43%). Ωστόσο, επιτακτικότερη πρόκληση αποτέλεσε η εισαγωγή νέων τεχνολογιών για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των επιχειρήσεων υπό τις καινούργιες συνθήκες (53%).
Η ικανοποίηση των εργαζομένων
Η ιστορία έχει δείξει ότι η επιχειρηματική απόδοση επηρεάζεται άμεσα από την ικανοποίηση των εργαζομένων. Είναι λογικό, εάν ένας εργαζόμενος δεν αισθάνεται καλά μέσα στο εργασιακό περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιείται να μην αποδίδει τα μέγιστα όταν νιώθει ότι δεν επικροτείται η προσπάθειά του μέσα από την παροχή κινήτρων.
Είναι ιδιαιτέρως θετικό το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η εργασιακή ικανοποίηση και η αφοσίωση των εργαζομένων απέκτησαν μεγαλύτερη σημασία από ποτέ, ειδικά για τις μικρές επιχειρήσεις που επλήγησαν περισσότερο. Μια ισχυρή ομάδα είναι πιο πιθανό να είναι ανθεκτική στην κρίση και να αντιμετωπίσει καλύτερα τις συνθήκες lockdown, τους κινδύνους «μόλυνσης», καθώς και την αβεβαιότητα για το μέλλον.
Ως αποτέλεσμα, η διατήρηση των ομάδων έγινε προτεραιότητα για τις εταιρείες, παρόλο που πολλές αντιμετώπισαν περικοπές προϋπολογισμού (38%), μείωση αμοιβών ή ωρών εργασίας (35%) ή προσωρινά κλειστά γραφεία ή υποκαταστήματα (34%). Το ίδιο ισχύει και σήμερα, με το 42% των οργανισμών να σχεδιάζουν να αυξήσουν το κόστος προσωπικού, όπως οι μισθοί και οι παροχές για το επόμενο έτος. Η αύξηση των μισθών στο επίπεδο πριν από την εμφάνιση της COVID 19 ή ακόμη και η αύξησή τους θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να διατηρήσουν τα καλύτερα ταλέντα, αποφεύγοντας την αναγκαιότητα πραγματοποίησης προσλήψεων.
Κορυφαία προτεραιότητα για τις περισσότερες εταιρείες (53%) αποτέλεσε η παροχή νέων τεχνολογιών, εξοπλισμού και υπηρεσιών επικοινωνίας και συνεργασίας για τη μετάβαση των επιχειρήσεων στην εξ’ αποστάσεως λειτουργία, επιτρέποντας στους εργαζομένους να εργάζονται από απόσταση ή με υβριδικό τρόπο.