Διακοπές: Πού θα πάμε, πόσα θα ξοδέψουμε και ποιος ο ρόλος της εικονικής πραγματικότητας…

Διανύουμε τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού και το μυαλό μας ήδη ταξιδεύει! Πάμε να δούμε πώς θα κινηθεί η αγορά των διακοπών αυτή τη σεζόν.

Σύμφωνα με έρευνα για τις καταναλωτικές τάσεις (ΣΕΛΠΕ) αναφορικά με την αγορά των διακοπών 2023, κερδίζουν έδαφος οι οικονομικοί τύποι διακοπών (εξοχικά, ενοικιαζόμενα
δωμάτια). Από την έρευνα προέκυψαν ενδιαφέροντα στοιχεία όπως ότι 4 στους 10 καταναλωτές μαγειρεύουν συστηματικά στις διακοπές τους και 1 στους 2 αγοράζει τοπικά προϊόντα κατά τη διάρκεια των διακοπών του. Επιπλέον, στα 110 € ανέρχεται η μέση δαπάνη για αγορές άλλων προϊόντων στις διακοπές – 52 για τουριστικά είδη και 58 για μη τουριστικά.

O Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος ολοκλήρωσε πρόσφατα την 8η
μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο μέσω εξαμηνιαίας έρευνας
καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου την οποία πραγματοποιεί από τον Οκτώβριο του
2019. Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN
του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 3-5 Ιουνίου 2022
μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 880 καταναλωτών.

Αναζητώντας οικονομικές λύσεις διακοπών

Η πλειοψηφία του κοινού επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (26%), είτε διαμονή (22%). Το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή). Τέλος το 6% επιλέγει camping και το 6% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό.

Θα μαγειρέψουμε;

Το 45% των ερωτηθέντων απαντάει ότι κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, κάτι που σημαίνει ότι προσπαθεί να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης. Το 66% δηλώνει ότι
επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα.

Τι θα αγοράσουμε;

Η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 230 ευρώ. Από αυτά τα
118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως π.χ. αγορές
από το σουπερμάρκετ, για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση π.χ. στην
παραλία. Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη και τα 59
ευρώ αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα καθώς οι
καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους.
Η εγχώρια τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό εκτιμάται στα 380 εκατ. ευρώ.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα
σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και σημαντικές αγορές τη
συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά με μειωμένη δαπάνη, κάτι που είναι αποτέλεσμα και
της ευρύτερης τάσης για εξοικονόμηση χρημάτων.

Η εικονική πραγματικότητα μας εμπνέει…

Σύμφωνα με τις ταξιδιωτικές προβλέψεις της Booking για το 2023 η εικονική πραγματικότητα αποτελεί πηγή έμπνευσης για ταξίδια.

Ειδικότερα, η εικονική πραγματικότητα προσφέρει μια ιδέα για τις προσδοκίες των ταξιδιωτών. Σε εκτεταμένη έρευνα της Booking φάνηκε ότι το 43% των συμμετεχόντων θα χρησιμοποιήσει εικονική πραγματικότητα για να πάρει ιδέες για τις επιλογές του, με το 46% να είναι πιθανό να ταξιδέψει κάπου όπου διαφορετικά δεν θα πήγαινε, αν δεν το είχε δει πρώτα σε εικονική πραγματικότητα!

Διακοπές σε περιβάλλον επαυξημένης πραγματικότητας…

Πολλοί θα ήθελαν να περάσουν πολλές μέρες μέσα στο Metaverse, με πάνω από το ένα τρίτο (35%) να αποκαλύπτει ότι θα ήθελε να ζήσει την εμπειρία ενός ταξιδιού πολλών ημερών σε περιβάλλον επαυξημένης ή εικονικής πραγματικότητας. Με δεδομένο ότι η τεχνολογία απτικής ανάδρασης εξελίσσεται, οι εικονικοί ταξιδιώτες σύντομα θα μπορούν να νιώθουν την άμμο στα πόδια τους και τον ήλιο στο δέρμα τους χωρίς να χρειαστεί να βγουν έξω! Πάντως η πλειονότητα δεν πείθεται ακόμα τουλάχιστον… Το 60% των ταξιδιωτών θεωρεί ότι τα εικονικά ταξίδια δεν είναι τόσο ικανοποιητικά όσο το να τα ζεις στην πραγματικότητα.