Στις 18 Ιουλίου έχει καθιερωθεί να γιορτάζεται η World Listening Day. H συγκεκριμένη ημέρα επιλέχθηκε επειδή τότε είναι τα γενέθλια του καναδού συνθέτη R. Murray Schafer, που είναι ένας από τους ιδρυτές του κινήματος της Ακουστικής Οικολογίας. Με αυτόν τον άγνωστο στους περισσότερους όρο θα ασχοληθούμε σήμερα.
Ακουστική Οικολογία είναι η επιστήμη που συμβάλλει να κατανοήσει ο άνθρωπος τους ήχους που διαμεσολαβούν ανάμεσα σε οποιονδήποτε ζωντανό οργανισμό και στο περιβάλλον.
Η ιστορία της
Η Ακουστική Oικολογία γεννήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’60 από τον καναδό μουσικό, συγγραφέα και περιβαλλοντολόγο Raymond Murray Schafer. Η αρχή έγινε στο Πανεπιστήμιο Simon Fraser στο Βανκούβερ, στο πλαίσιο ενός προγράμματος που λεγόταν Παγκόσμιο Πρόγραμμα Ηχοτοπίων.
Ο στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν: “Η εξεύρεση λύσεων για τη δημιουργία οικολογικά ισορροπημένων ηχοτοπίων στα οποία η ανθρώπινη κοινότητα και το ηχητικό περιβάλλον της βρίσκονται σε αρμονία”. Το πρόγραμμα προκάλεσε απρόσμενα μεγάλο ενδιαφέρον και γι’ αυτό επεκτάθηκε και σε άλλα πεδία, όπως η Ψυχολογία και η Κοινωνική Ανθρωπολογία.
Τι είναι το ηχοτοπίο
Το σύνολο των ήχων που παράγονται σε ένα οικοσύστημα είτε πρόκειται για ανθρωπογενείς ήχους (μουσική, ανθρώπινη ομιλία, ήχοι που παράγονται από τα μέσα μεταφοράς κ.α.) είτε πρόκειται για φυσικούς ήχους (ήχοι των ζώων, των καιρικών και γεωλογικών φαινομένων).
Στην επιστήμη της Ακουστικής Οικολογίας, το ηχοτοπίο αποτελεί ένα μοντέλο που μας βοηθάει να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούν οι οργανισμοί με τους ήχους που παράγονται από το περιβάλλον.
Sayyes …andgetImpressed!
H Eσθονία καλύπτεται από δάση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%. Ο Birgit Õigus, ένας φοιτητής από την Ακαδημία Τεχνών της Εσθονίας είχε την ιδέα να εγκαταστήσει τρία τεράστια ξύλινα μεγάφωνα στο Estonia’s Pähni Nature Centre δημιουργώντας μία ακουστική εγκατάσταση τέχνης. Στόχος του ήταν να ενισχύσει τους φυσικούς ήχους του δάσους και να δώσει στους πεζοπόρους έναν διαφορετικό τρόπο να επικοινωνούν με το περιβάλλον, αλληλεπιδρώντας. Εκεί, οι μουσικοί μπορούν να «προσθέσουν» τους δικούς τους ήχους, αλλά οι κατασκευές μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν ως… σαλόνι στη φύση.
Τα μεγάφωνα είναι στρατηγικά τοποθετημένα στο δάσος, ενώ όταν κάποιος βρίσκεται στο κέντρο του δάσους γίνεται αποδέκτης ενός μαγικού ηχητικού αποτελέσματος.
Της Βένιας Αντωνίου