3) και 4) Αυτοκίνητα με… νοημοσύνη!

Τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο έξυπνα, πιο συνδεδεμένα, πιο προηγμένα, μέρα με τη μέρα, χάρη στην τεχνολογία της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Ο δημοσιογράφος Διονύσης Λίβερης (http://www.autoliveris.gr/) μίλησε στο Say Yes to the Press για τις νέες τεχνολογίες αιχμής, καθώς και τις εξοπλιστικές επιλογές που προστίθενται σε μια ήδη εκτεταμένη γκάμα τυποποιημένων χαρακτηριστικών.
«Η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ από το Artificial Intelligence) καθιστά τις μηχανές ικανές να μαθαίνουν από την εμπειρία, να προσαρμόζονται σε νέα εισαγόμενα δεδομένα και να εκτελούν ανθρώπινα έργα. Από τους υπολογιστές που παίζουν σκάκι έως τα αυτόνομα αυτοκίνητα.
Βασική και άμεση σχέση έχει λοιπόν η ΑΙ στην αυτόνομη οδήγηση. Παρότι τα αυτόνομα οχήματα δεν αποτελούν ακόμα μέρος της καθημερινότητάς μας, τα αυτοκίνητα απαρτίζονται ήδη από ευφυή συστήματα ασφαλείας που κάνουν χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Τα συστήματα πλοήγησης βασίζονται, σε μεγάλο βαθμό, στην τεχνητή
νοημοσύνη».
Στην Ιαπωνία προχώρησαν ακόμη περισσότερο: Με επικεφαλής τον Yoshinori Sato, μια ομάδα μηχανικών της Nissan εργάζεται, από το 2018, πάνω σε τρόπους εισαγωγής τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης αιχμής στην κατασκευή αυτοκινήτων. Ο Διονύσης Λίβερης αναφέρει ότι «ως αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών, ένας σαρωτής επιθεώρησης, ικανός να αξιολογεί διάφορα ανταλλακτικά αυτοκινήτων με βαθμό ακρίβειας 99,995%, τέθηκε σε λειτουργία, τον περασμένο χρόνο. Χρησιμοποιεί μηχανική εκμάθηση για να αξιολογήσει νέες εικόνες, σε σχέση με τα αποθηκευμένα δεδομένα, λαμβάνοντας στη συνέχεια έξυπνες αποφάσεις ποιοτικού ελέγχου. Με αυτήν την τεχνολογία, είναι οι κατασκευαστές σε θέση να επιτύχουν σχεδόν 100% ακρίβεια στη διαδικασία της επιθεώρησης, βοηθώντας να εξασφαλιστεί ότι ο πελάτης παίρνει ακριβώς αυτό που παρήγγειλε».

Στο μεταξύ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε σχέδια για την υποβολή οριζόντιας πρότασης για την Τεχνητή Νοημοσύνη. Επιπλέον, η Επιτροπή μπορεί επίσης να αναθεωρήσει την υφιστάμενη νομοθεσία της ΕΕ για την ασφάλεια και την ευθύνη των προϊόντων, την οδηγία για τα μηχανήματα και το καθεστώς δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας για την αντιμετώπιση πιθανών κινδύνων που απορρέουν από την τεχνολογία AI. Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ανέπτυξε την προσέγγιση των κατασκευαστών αυτοκινήτων της ΕΕ στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Ο Διονύσης Λίβερης υπογραμμίζει πως «η ACEA πιστεύει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη προσφέρει τεράστιες δυνατότητες για την αυτοκινητοβιομηχανία, όταν αναπτύσσεται σε διαδικασίες παραγωγής και κατασκευής, αλλά ειδικά όταν ενσωματώνεται στην τεχνολογία αυτοκινήτων και σε προϊόντα όπως τα μηχανοκίνητα οχήματα.
Οι εφαρμογές AI εντός οχήματος για Συνεργατική, Συνδεδεμένη και Αυτόνομη Κινητικότητα (CCAM) θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο για την αυτόματη και αυτόνομη οδήγηση στο επόμενο επίπεδο. Εκτός από τα αυτόνομα οχήματα, η τεχνητή νοημοσύνη έχει επίσης σημαντικό ρόλο να παίξει σε μια μεγάλη ποικιλία άλλων εφαρμογών. Π.χ. χαρακτηριστικά ασφαλείας για οχήματα, συστήματα συνδεσιμότητας, συστήματα ψυχαγωγίας και λειτουργίες άνεσης».

Η εκτεταμένη ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης θα συμβάλει σημαντικά στη δημιουργία ενός ασφαλέστερου, καθαρότερου, πιο αποτελεσματικού και πιο αξιόπιστου οικοσυστήματος κινητικότητας στην Ευρώπη. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μοιράζονται την πεποίθηση ότι οι ανάγκες και τα οφέλη των ανθρώπων, των τελικών χρηστών και της κοινωνίας στο σύνολό τους θα πρέπει να τεθούν στον πυρήνα της ανάπτυξης AI.

 

Ξεπερνώντας τον πρώιμο δισταγμό…

Ο Διονύσης Λίβερης επισημαίνει ότι «παρά αυτά τα οφέλη, υπήρξαν κάποιες πρώτες αμφιβολίες σχετικά με τα σχέδια της Nissan
να εφαρμόσει AI στα εργοστάσια. Πολλοί άνθρωποι θεώρησαν ότι ήταν απίθανο να βασιστεί κανείς πλήρως στη μηχανική μάθηση για να παράγει πάντα ακριβή αποτελέσματα. Ουσιαστικά δεν εμπιστεύονταν την τεχνητή νοημοσύνη, πιστεύοντας ότι ο πιθανός κίνδυνος που ενέχει για την ομαλή λειτουργία της γραμμής παραγωγής, ήταν πολύ μεγάλος». Όμως, τελικά κατάφεραν να αποκτήσουν δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στην Ιαπωνία για το σύστημα αξιολόγησης AI που είχαν αναπτύξει, αποδεικνύοντας την ακρίβεια της τεχνολογίας.

Της Βένιας Αντωνίου