12)Έρευνα: Πώς ο πόλεμος και η ακρίβεια αλλάζει τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων

Σήμερα είναι η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή που καθιερώθηκε το 1983 με απόφαση του ΟΗΕ. Με αφορμή την ημέρα, ας δούμε πού στρέφονται οι καταναλωτές στην Ελλάδα σήμερα.

Με το νέο κύμα ανατιμήσεων στα ράφια έρχονται αντιμέτωποι οι Έλληνες καταναλωτές. Οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν ριζικά, οι προσφορές έρχονται ξανά στο προσκήνιο, ενώ η παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διευρύνεται συνεχώς. Πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε το διάστημα 4 με 8 Μαρτίου 2022 η Ierax Analytix, σχετικά με τον αντίκτυπο που θα έχουν οι αυξήσεις στην ενέργεια στις τιμές των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, έδειξε ότι 93% των καταναλωτών πιστεύει πως θα υπάρχει αύξηση στις τιμές (ειδικότερα οι μεγάλες ηλικιακές ομάδες).

Τι προτείνουν οι καταναλωτές για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ακρίβειας

Για να αντισταθμιστούν οι αυξήσεις οι ερωτώμενοι προτείνουν κυρίως να μειώσουν οι εταιρείες τα λειτουργικά κόστη ή τα κόστη διαφημίσεων κ.α. (39%), να κάνουν προσφορές στην τιμή (32%), να δίνουν περισσότερη ποσότητα για έκπτωση (17%), να πουλάνε απευθείας τα προϊόντα τους εκτός αλυσίδων σούπερ μάρκετ (8%) και τέλος να βελτιώσουν την ποιότητα των προϊόντων τους (3%).

Στο κηνύγι των προσφορών

Η έρευνα που έτρεξε η Ierax Analytix σε 838 καταναλωτές πανελλαδικά, έδειξε ότι για τις προσφορές που επιλέγουν στις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ, περισσότεροι (ποσοστό 61%) δήλωσαν τις εκπτώσεις 50% σε ένα προϊόν, έναντι 39% όσων προτιμούν 1+1 προϊόντα. Οι ηλικίες 56+ δηλώνουν πιο έντονα ότι θα προτιμούσαν τα 1+1 προϊόντα από τις προσφορές τύπου 50% με ποσοστά 62%-38% αντίστοιχα.

Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ένα ποσοστό 85% των καταναλωτών δηλώνουν πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι φθηνότερα των άλλων μαρκών, 70% πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια και 52% τα θεωρεί κατώτερα σε ποιότητα από τα γνωστά brands. Τα προϊόντα που οι καταναλωτές αγοράζουν πιο συχνά από τις ιδιωτικές ετικέτες αφορούν τα τρόφιμα μακράς διάρκειας (45%), τα καθαριστικά (43%) και τα γαλακτοκομικά (37%).

info

Στις 15 Μαρτίου του 1962 ο Τζον Κένεντι, σε μία μνημειώδη ομιλία του στο Κογκρέσο, σκιαγράφησε τα τέσσερα βασικά καταναλωτικά δικαιώματα: Ικανοποίηση των βασικών αναγκών, ασφάλεια, πληροφόρηση και επιλογή. Σε ανάμνηση της ομιλίας του αμερικανού προέδρου που έθεσε τις βάσεις του καταναλωτικού κινήματος καθιερώθηκε η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή στις 15 Μαρτίου.