4 και 5). Τα πλοία του μέλλοντος

Στο πλαίσιο της μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας το επενδυτικό ενδιαφέρον εστιάζει σε πλοία που μπορούν να καταναλώνουν εναλλακτικά καύσιμα.

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons το προφίλ των παραγγελιών πλοίων που έχουν πραγματοποιηθεί το 2022 καταδεικνύει ότι πλέον οι επενδυτές επικεντρώνονται σε πλοία που έχουν τη δυνατότητα να καταναλώσουν εναλλακτικά καύσιμα, όπως αμμωνία, υδρογόνο, μεθανόλη και αιθάνιο.

Κάποια από τα προς ναυπήγηση πλοία μάλιστα θα μπορούν να καταναλώσουν πολλαπλά εναλλακτικά καύσιμα, μια λύση που ανταποκρίνεται στη λογική ότι επικρατεί αβεβαιότητα για το ποια ναυτιλιακά καύσιμα θα χρησιμοποιούνται στο μέλλον. Χαρακτηριστικό αυτής της τάσης είναι ότι το 2021 παραγγέλθηκαν 448 πλοία που έχουν τη δυνατότητα να καταναλώσουν εναλλακτικά καύσιμα, ενώ το 2020 παραγγέλθηκαν 209 πλοία και το 2016 μόλις 46.

Τα πλοία πρέπει να γίνουν «πράσινα»

Σύμφωνα με έρευνα των Simpson Spence Young οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τη δραστηριότητα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας αυξήθηκαν το 2021 κατά 4,9% ενώ ήταν υψηλότερες και από το 2019. Ο στόχος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) ωστόσο είναι η μείωση των εκπομπών από τα πλοία κατά 40% ως το 2030.

Ποια είναι τα αίτια της αύξησης εκπομπών CO2

Τα αίτια της αύξησης είναι τα μεγαλύτερα ταξίδια, οι υψηλότερες ταχύτητες πλεύσης και η αυξημένη συμφόρηση στα λιμάνια. Η παραγωγή CO2 αυξήθηκε, καθώς η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αλλά και άνθρακα ανέκαμψε στο τέλος του 2021, λόγω της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης. Το 2021 εκλύθηκαν 833 εκατομμύρια τόνοι CO2 σε σύγκριση με τους 794 εκατομμύρια τόνους το 2020 και τους 800 εκατομμύρια τόνους το 2019. Η ναυτιλία αντιπροσωπεύει περίπου το 3% των εκπομπών αυτών.

Αυτόνομα πλοία

Η ενσωμάτωση πλήρως αυτόνομων πλοίων στη ναυτιλία αποτελεί μία μεγάλη πρόκληση. Χάρη στα αυτόνομα πλοία θα επιτυγχάνεται καλύτερη απόδοση καυσίμου με θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Πρόσφατα το μοναδικό μέχρι σήμερα ηλεκτροκίνητο πλοίο για κοντέινερ ξεκίνησε δρομολόγια στη Νορβηγία και είναι πλήρως αυτόνομο. Κινείται με μπαταρίες λιθίου.

Ηλεκτροκίνηση: Η Cosco παρήγγειλε πλοία που κινούνται με μπαταρίες

O κινεζικός όμιλος με έδρα τη Σανγκάη παρήγγειλε τα πρώτα ηλεκτρικά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Καθένα από τα πλοία θα κινείται με 36 μπαταρίες εγκατεστημένες σε κοντέινερ, οι οποίες θα αποθηκεύουν 50.000 κιλοβατώρες ηλεκτρικής ενέργειας. H κίνηση αυτή εντάσσεται στη στρατηγική της Cosco και του Πεκίνου για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας και βελτίωσης του περιβάλλοντος στις ποτάμιες μεταφορές.

Τα πανιά-πτερύγια που μειώνουν τη χρήση καυσίμων

Μία τις αλλαγές που πρόκειται να δούμε στο μέλλον θα αφορά στα πανιά-πτερύγια που εκτιμάται ότι θα μειώσουν τη χρήση καυσίμων από 5 μέχρι και 20%. Μέσω αυτής της προσπάθειας επιχειρείται η αντικατάσταση των ντιζελοκίνητων πλοίων με πλοία που θα βασίζονται στην αιολική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτών των αλλαγών θα υπάρξουν διαφοροποιήσεις και στον σχεδιασμό τους.

Ενδιαφέρουσες καινοτομίες

Πολύ ενδιαφέρουσα είναι μία καινοτομία του νορβηγικού πρότζεκτ Vindskip, με βάση το οποίο ένα σκάφος λειτουργεί σαν φτερό αεροπλάνου δημιουργώντας αεροδυναμική άνωση που to κινεί. Εντυπωσιακό είναι επίσης το πρότζεκτ “Wind Hunter”, ένα πλοίο-φορτηγό ιαπωνικής κατασκευής που παράγει υδρογόνο από θαλασσινό νερό και έτσι τροφοδοτείται.

 

info

Μέχρι το 2050, ο Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα κατά 70% και των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου κατά 50%  σε σχέση με τα επίπεδα του 2008).

Της Βένιας Αντωνίου