Πώς μπορείς να εκπαιδεύσεις τον εαυτό σου ώστε το να μαθαίνεις γρήγορα να είναι η μεγαλύτερη ικανότητά σου!
Το να μαθαίνεις γρήγορα απλώς εξαρτάται από το να γνωρίζεις πώς λειτουργεί ο εγκέφαλός σου (και το σώμα σου!) και πώς να προσαρμόσεις τις δραστηριότητες μελέτης ανάλογα. Ο καθένας μπορεί να το κάνει. Είναι μια ικανότητα. Μάθε παρακάτω πώς.
1. Διαχειριζόμαστε την ενέργειά μας, όχι τον χρόνο μας
Μην ασχολείστε με τη διαχείριση χρόνου. Διαχειριστείτε την ενέργειά σας. Δεν έχει σημασία πόσο χρόνο αφιερώνουμε στη μάθηση, αφού το να μελετάμε 12 ώρες πριν από τις εξετάσεις δεν μας κάνει “καλούς μαθητές”, στην πραγματικότητα, σαμποτάρει τη διαδικασία. Σίγουρα, πρέπει να αφιερώσουμε χρόνο για να μάθουμε μια νέα δεξιότητα. Αλλά είναι ακόμα πιο σημαντικό να αφιερώσουμε ενέργεια.
Ας σκεφτούμε την ενέργεια ως τον πιο σημαντικό πόρο της προσπάθειάς μας. Η ικανότητα του εγκεφάλου μας να κατανοεί νέες έννοιες ή να βρίσκει νέες ιδέες δεν εξαρτάται από τον χρόνο που αφιερώνουμε για να κρατάμε σημειώσεις, αλλά από την κατάσταση του μυαλού μας καθώς το κάνουμε. Αν έχετε παρατηρήσει, πολλές έξυπνες ιδέες μας έρχονται στο μυαλό όταν κάνουμε ντους. Η ενέργειά μας είναι ένας περιορισμένος πόρος που πρέπει να τον ξοδέψουμε όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά και όπου χρειάζεται πρέπει να… επαναφορτίζουμε!
Αντί να μετράμε την ποσότητα του χρόνου μελέτης, θα πρέπει να δίνουμε προτεραιότητα στην ποιότητα.
2. Ας βελτιώσουμε που εστιάζουμε
Μόλις σταθεροποιηθεί η ενέργειά μας, ήρθε η ώρα να εστιάσουμε. Εστίαση σημαίνει η ικανότητά μας να αφιερώσουμε ένα γενναιόδωρο χρονικό διάστημα και απλώς να κάνουμε ό,τι χρειάζεται. Ανεξάρτητα από το πόση ενέργεια έχουμε, αν δεν μπορούμε να τη διοχετεύσουμε σε αυτό που απαιτείται να κάνουμε, απλά μας είναι άχρηστη. Απομακρύνουμε όλους τους περισπασμούς ακόμα και αν χρειαστεί να ενεργοποιήσουμε τη λειτουργία αεροπλάνου, παραμένουμε σε ένα ένα ήσυχο μέρος και εστιάζουμε σε αυτό που κάνουμε.
Δεν ξεχνάμε να καθορίσουμε ένα χρονοδιάγραμμα. Για παράδειγμα, ρυθμίζουμε ένα χρονόμετρο για 30 λεπτά και δεν διακόπτουμε καθόλου. Είναι μόλις 30 λεπτά, σχεδόν οτιδήποτε μπορεί να περιμένει μέχρι να τελειώσουμε. Μόλις χτυπήσει ο χρονοδιακόπτης, σταματάμε αμέσως. Αυτό εκπαιδεύει τον εγκέφαλό μας να περιμένει ξεκάθαρα όρια μεταξύ του χρόνου εργασίας και του χρόνου διαλείμματος και καθιστά πιο πιθανό να εστιάσει πραγματικά κατά τη διάρκεια των 30 λεπτών. Κάνουμε ένα γρήγορο διάλειμμα για 5 ή 10 λεπτά. Αποφεύγουμε δραστηριότητες που θα μας αποσυντονίσουν, όπως το scroll στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αντ ‘αυτού, ας τεντωθούμε λίγο ή ας φτιάξουμε το αγαπημένο μας ρόφημα.
Το multitasking είναι μύθος. Ο εγκέφαλός μας δεν είναι προγραμματισμένος να κάνει δύο πράγματα ταυτόχρονα και να τα κάνει εξίσου καλά. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος μπορούμε να αφιερώσουμε χρόνο ώστε να απαντήσουμε στα μηνύματά μας, ενώ την ώρα της εστίασης πρέπει να παραμείνουμε συγκεντρωμένοι. Έρευνα δείχνει ότι μπορεί να χρειαστούν έως και 25 λεπτά για να επιστρέψουμε σε μια κατάσταση εστίασης.
Η αναβλητικότητα είναι ένας από τους εχθρούς μας όταν προσπαθούμε να κάνουμε κάτι εποικοδομητικό. Ο καλύτερος τρόπος για να την καταπολεμήσουμε είναι ο «κανόνας των πέντε λεπτών». Είναι ένα απλό κόλπο για να πείσουμε τον εαυτό μας ακόμα κι αν ξέρουμε ότι απλά τον ξεγελάμε. Την επόμενη φορά που θα νιώσεις αναβλητικότητα, κάνε μια συμφωνία με τον εαυτό σου ότι θα ασχοληθείς με αυτό που έχεις να κάνεις μόνο για πέντε λεπτά. Μετά από αυτά τα λίγα λεπτά, μπορούμε να σταματήσουμε και να κάνουμε κάτι άλλο. Ωστόσο, οι πιθανότητες είναι υπέρ μας, καθώς μάλλον θα συνεχίσουμε μέχρι να ολοκληρώσουμε αυτό που πρέπει, επειδή έχουμε ήδη ξεπεράσει το πρώτο εμπόδιο και έχουμε κερδίσει κάποια ορμή.
3. Εξάσκηση
Λίγο πολύ όλοι γνωρίζουν τη σημασία της εξάσκησης. Εάν θέλουμε να μάθουμε μια νέα δεξιότητα είτε αυτή είναι μια ξένη γλώσσα προγραμματισμού είτε μια νέα μέθοδος επεξεργασίας βίντεο πρέπει να την εξασκούμε κάθε μέρα. Η εξάσκηση σημαίνει συνέπεια και η συνέπεια είναι το κλειδί για να πετύχουμε οτιδήποτε. Με την εξάσκηση της νέας δεξιότητας, η δεξιότητα γίνεται συνήθεια και η συνήθεια μένει στη ζωή και την καθημερινότητά μας. Επομένως, το κλειδί για να μάθουμε πιο γρήγορα και να βελτιώσουμε τη μακροπρόθεσμη διατήρηση αυτής της νέας μας δεξιότητας είναι να δοκιμάζουμε συνεχώς τον εαυτό μας σε αυτό που μόλις μάθαμε και προσπαθούμε να κατακτήσουμε. Αυτή η στρατηγική αυτοελέγχου είναι γνωστή ως ενεργή ανάκληση (ή ενεργή εξάσκηση ) και θα είναι ο νέος καλύτερος φίλος μας όταν πρόκειται για μάθηση.
Με απλά λόγια, θα ξεχάσουμε αναπόφευκτα πράγματα με τον καιρό. Με λίγη στρατηγική επανάληψη, μπορούμε να βελτιώσουμε σημαντικά τη μακροπρόθεσμη διατήρηση των καινούριων μας γνώσεων. Η μελέτη τρεις φορές την εβδομάδα για μια ώρα, τέσσερις εβδομάδες στη σειρά είναι πιο αποτελεσματική από τη μελέτη του ίδιου αριθμού ωρών σε μια μέρα. Αυτό ονομάζεται κατανεμημένη πρακτική, επίσης γνωστή ως επανάληψη σε απόσταση.
4. Προσαρμογή στο περιβάλλον
Εάν μαθαίνεις κάτι νέο, όπως μια νέα γλώσσα προγραμματισμού, είναι πιθανό να μην εξασκηθείς για λίγες μέρες, γιατί δεν υπάρχει πίεση. Δεν χρειάζεται επομένως να το κάνεις. Αλλά αν συνεργάζεσαι με μια εταιρεία και έχεις καθήκον να το μάθεις είναι πιθανότερο να το μάθεις πιο γρήγορα. Γιατί πρέπει να το κάνεις, πρέπει να το μάθεις, και για αυτό θα κάνεις ό,τι χρειαστεί.
Άρα:
- Διαχειριζόμαστε την ενέργειά μας. Ξεκουράσου και κοιμήσου 6-8 ώρες το βράδυ.
- Εστίαση, Εστίαση, Εστίαση. Συγκεντρωνόμαστε και ξεπερνάμε την αναβλητικότητα με τον κανόνα των πέντε λεπτών. Επίσης, προετοιμάζουμε τον εαυτό μας για επιτυχία σχεδιάζοντας το περιβάλλον μας έτσι ώστε να μας βοηθά και όχι να μας εμποδίζει.
- Σημασία της πρακτικής. Κάνε ενεργή πρακτική και κατευθείαν εξασκήσου.
- Το περιβάλλον. Αν βάλεις τον εαυτό σου σε ένα περιβάλλον όπου πρέπει να κάνεις κάτι υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να το μάθεις πολύ πιο γρήγορα.