Κλιματικά ουδέτερα θα πρέπει να είναι από το 2035 τα καινούργια αυτοκίνητα που θα πωλούνται στις 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Από το 2035 θα επιτρέπεται η κυκλοφορία μόνο αυτοκινήτων με μηδενικούς ρύπους. Κι έτσι ανοίγει ο δρόμος της ενεργειακής μετάβασης…
Τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν να υποστηρίξουν τη μείωση των λεγόμενων ορίων των στόλων –των προδιαγραφών που ορίζονται στις αυτοκινητοβιομηχανίες για το πόσο CO2 μπορούν να εκπέμπουν τα αυτοκίνητα που παράγουν κατά τη λειτουργία τους– στο μηδέν από το 2035. Αυτό που μένει είναι να υπάρξει οριστικός συμβιβασμός στη διαπραγμάτευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο τάσσεται υπέρ της πλήρους απαγόρευσης των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Η Γερμανίδα υπουργός Περιβάλλοντος Στέφι Λέμκε από το κόμμα των Πρασίνων σημείωσε: “Με συντριπτική πλειοψηφία οι 27 συναίνεσαν ότι από το 2035 θα ταξινομούνται μόνο αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που δεν εκπέμπουν CO2. Στέλνουμε ένα σαφές μήνυμα ότι πρέπει να επιτύχουμε τους κλιματικούς στόχους”.
Οι αντιδράσεις
Η δυνητική απαγόρευση της πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης προκαλεί αντιδράσεις, ειδικά στη Γερμανία, μία χώρα με μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία. Εκεί, το ένα από τα τρία κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού –αυτό που πρόσκειται στις επιχειρήσεις Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP)– εναντιώνεται στο μέτρο. Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της BMW Όλιβερ Τσίπζε δηλώνει ότι η απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα ήταν “λάθος”.
Τα ψιλά γράμματα
Οι υπουργοί καλούνται να συμφωνήσουν για τις λεπτομέρειες και για τα κεφάλαια που θα διαθέτει το ευρωπαϊκό κοινωνικό ταμείο για το κλίμα, που έχει σκοπό να αντιμετωπίσει την ενεργειακή φτώχεια και την έλλειψη μέσων μεταφοράς στην ΕΕ.
“Η μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μειώσει τους λογαριασμούς, αλλά πολλοί θα χρειαστούν υποστήριξη για να φθάσουν εκεί” επεσήμανε ο Ευρωπαίος επίτροπος για το Κλίμα, Φρανς Τίμερμανς.
Δύσκολες διαπραγματεύσεις…
Οι διαπραγματεύσεις δεν θα είναι σε καμία περίπτωση μια απλή υπόθεση…
“Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση, διαπραγματευόμαστε” λέει κατηγορηματικά ο κ. Τίμερμανς, που προειδοποίησε πως “κανένας δεν θα φύγει από την αίθουσα χωρίς να πονέσει λίγο”, αλλά το ζητούμενο είναι “το κοινό καλό”.
Οι Βρυξέλλες θέλουν το κοινωνικό ταμείο να έχει διαθέσιμα 72,2 δισεκ. ευρώ για την περίοδο 2025-2032, ποσό που θεωρεί υπερβολικό η ομάδα των λεγόμενων “ολιγαρκών” χωρών (Γερμανία, Δανία, Ολλανδία, Φινλανδία).