Πούλησε την τρύπα, όχι το τρυπάνι

Kαλημέρα SayYesser και καλή εβδομάδα!!

Σήμερα θα σου μιλήσω για κάτι που αγαπώ πολύ, το marketing! Βρίσκομαι στον χώρο της Επικοινωνίας του Marketing και των ΜΜΕ πολλά χρόνια -περισσότερες από δύο δεκαετίες- και εκτός από δουλειά είναι -κυρίως- το πάθος μου. Γι’ αυτό συνέχεια διαβάζω, πειραματίζομαι και εμπλουτίζω τις γνώσεις μου.

“Sell the hole, not the drill!”. Με αυτή τη φράση ο Θίοντορ Λέβιτ, καθηγητής marketing στο Harvard University, στο άρθρο του Marketing Myopia, εξήγησε όλη την ουσία του marketing!

Ο κόσμος δεν θέλει να αγοράσει κάτι απλώς επειδή είναι καλό. Δεν αγοράζει κάποιος μία Mercedes επειδή είναι απλά ένα πολύ καλό αυτοκίνητο, ούτε ένα Rolex ή ένα ζευγάρι Nike μόνο για την άριστη ποιότητά τους. Αγοράζουμε προϊόντα που μας προσφέρουν κάτι παραπάνω. Μία ιδέα, μία αξία. Κάποιος θα αγοράσει μία Mercedes επειδή εκτός του ότι είναι καλό αυτοκίνητο, η μάρκα (brand) έχει αίγλη, προσφέρει πολυτέλεια τόσο σε πρακτικό, όσο και σε θεωρητικό επίπεδο. Αγοράζει κάποιος ένα Rolex γιατί εκτός από την εξαιρετική του ποιότητα, τα Rolex θεωρούνται κατ’ εξοχήν από τις δημοφιλέστερες και διαχρονικότερες μάρκες ρολογιών. Αγοράζει κάποιος ένα ζευγάρι Nike γιατί είναι η μάρκα που του είπε ότι “μπορείς να το κάνεις.”

Οι ανάγκες του μέσου καταναλωτή στη σύγχρονη αγορά δεν είναι οι ίδιες με προηγούμενες εποχές. Ο καταναλωτής πλέον, δεν ψάχνει να καλύψει τις βασικές του ανάγκες. Η αγορά, δηλαδή, γίνεται πρώτα σε πνευματικό επίπεδο και στη συνέχεια σε πρακτικό. Αν θέλω να αγοράσω κάποιο προϊόν τα κριτήριά μου δεν είναι αν απλώς καλύπτει τις ανάγκες μου, αλλά αν “μου ταιριάζει”. Αν ταιριάζει στο lifestyle μου.  Για παράδειγμα, κάποιος που είναι vegan είναι πιθανότερο πέρα από τα τρόφιμα που θα επιλέγει να είναι φυτικής προέλευσης, να θέλει το ίδιο και για άλλα προϊόντα στη ζωή του. Θα προτιμήσει, δηλαδή, να αγοράσει μπουφάν ή παπούτσια από faux δέρμα ή καλλυντικά που δεν έχουν δοκιμαστεί σε ζώα.

Πώς όμως αυτή η πλευρά του καταναλωτή έχει επηρεάσει τις επιχειρήσεις;
Ένα από τα πρώτα πράγματα που βιώνεις όταν ξεκινάς σε μία νέα εταιρεία είναι τα ατελείωτα σεμινάρια που καμία σχέση δεν έχουν με το αντικείμενό σου αλλά σου μιλάνε για την εταιρεία και τη φιλοσοφία της. “Ποιοι είμαστε;”, “Τι κάνουμε;”, “Τι επιδιώκουμε;”, “Πώς αντιμετωπίζουμε τον πελάτη;”, “Τι μας κάνει διαφορετικούς;”. Αυτές, είναι οι κύριες ερωτήσεις που κάθε εταιρεία πρέπει να απαντήσει αν θέλει να σταθεί στην αγορά. Άλλωστε, όλα ξεκινούν από τη διακριτή ταυτότητα της εκάστοτε εταιρείας. Η ηθική και οι αξίες πάνω στις οποίες χτίζεται μία εταιρεία και ο τρόπος που αυτό το επικοινωνεί στον καταναλωτή είναι όλη η ουσία του branding και του marketing. Ας μην ξεχνάμε ότι πλέον υπάρχουν αμέτρητες μάρκες για τα ίδια προϊόντα, άρα το τι θα επιλέξει ο καταναλωτής να αγοράσει βασίζεται περισσότερο στο “τι το κάνει διαφορετικό”, “ποια είναι η φιλοσοφία πίσω από το προϊόν.”

Tip of the Day: Οι σύγχρονες εταιρείες δεν πρέπει απλώς να προσπαθούν να καλύψουν την ανάγκη του καταναλωτή, αλλά να πραγματοποιήσουν τις φιλοδοξίες του! Ναι, το challenge είναι μεγάλο αλλά μεγάλος είναι και ο ανταγωνισμός! Προκειμένου να το κάνουν αυτό πολλές εταιρείες γίνονται πιο πελατοκεντρικές με σκοπό να δημιουργήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες τους. Και φυσικά η ανάγκη των εταιρειών για διαφοροποίηση κάνει την αγορά όλο και πιο καινοτόμα -και αν με ρωτάς… όλο και πιο ενδιαφέρουσα!