Μπορεί να είναι η πρώτη φορά που βλέπετε αυτόν τον όρο, κι όμως η χρηματική δυσμορφία κάθε άλλο παρά σπάνια είναι…
Ο όρος “χρηματική δυσμορφία” χρησιμοποιείται προκειμένου να περιγράψει τους ανθρώπους που έχουν διαστρεβλωμένη αντίληψη για την οικονομική τους κατάσταση. Ποιος είναι ο βασικός υπεύθυνος για αυτό; Τα κοινωνικά δίκτυα και για να είμαστε ακριβείς, η πολύ συχνή έκθεσή μας στην… πολυτέλεια, που όμως καθόλου προσιτή δεν είναι για εμάς.
Το πρόβλημα αφορά περισσότερο τους νεαρούς ενήλικες, επειδή εκείνοι εκτίθενται περισσότερο στην “ψηφιακή πολυτέλεια” και συχνά καταλήγουν να αισθάνονται απογοητευμένοι και ανεπαρκείς. Παρόλο που η οικονομική τους κατάσταση μπορεί να είναι ικανοποιητική, επειδή αντιλαμβάνονται ότι υστερούν σε σύγκριση με όσα βλέπουν καθημερινά στα social media, έχουν εσφαλμένη εικόνα για τα οικονομικά τους.
Ξέρουμε πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αρνητική επίδραση αναφορικά με την αυτοεκτίμηση. Ως τώρα η εμφάνιση και το κοινωνικό status ήταν σε πρώτο πλάνο, όμως πλέον βλέπουμε ότι και η οικονομική κατάσταση βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με τα κοινωνικά δίκτυα και τις εικόνες στις οποίες είμαστε “εκτεθειμένοι”. Είναι αξιοσημείωτο και ανησυχητικό ότι περίπου το 1/3 των Αμερικανών πάσχει από οικονομική δυσμορφία, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Credit Karma. Η σύγκριση της οικονομικής τους κατάστασης με άλλους στα social media, τους κάνει να νιώθουν ανεπαρκείς.
Η Gen Z και οι millennials… πρωταγωνιστούν στην οικονομική δυσμορφία
Η δυσμορφία του χρήματος είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στις νεότερες γενιές, σύμφωνα με την Credit Karma. Περίπου το 43% της Gen Z γενιές και το 41% των millennials υποφέρουν συχνά λόγω της διαρκούς σύγκρισης στην οποία υποβάλλονται στα social media.
Eντύπωση πάντως προκαλεί ένα ενδιαφέρον στοιχείο της Credit Karma, ότι πολλοί από εκείνους που αντιμετωπίζουν δυσμορφία χρημάτων έχουν αποταμιεύσεις άνω του μέσου όρου. Δηλαδή, στην πραγματικότητα δεν υπάρχει λόγος να αισθάνονται άσχημα για την οικονομική τους κατάσταση. Θεωρείται πως είναι πιθανό η «στρέβλωση μεταξύ αντίληψης και πραγματικότητας», να συνδέεται με την έντονη επιθυμία πολλών ανθρώπων να γίνουν πλούσιοι που εξελίσσεται σε εμμονή. Επιπλέον, σχεδόν το ένα τέταρτο των καταναλωτών αισθάνονται λιγότερο ικανοποιημένοι με το χρηματικό ποσό που έχουν εξαιτίας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη. Αυτό το αίσθημα πυροδοτεί πράξεις που χαρακτηρίζονται ως “υπερβολικές”. Για παράδειγμα προβαίνουν σε πολύ ακριβές αγορές και δώρα, οργανώνουν πολύ ακριβά ταξίδια κ.α.