Όταν τα 90s επιστρέφουν στο ράφι: η γευστική νοσταλγία που έγινε trend

Υπήρξε μια εποχή που το παγωμένο τσάι έμπαινε σε μπουκαλάκια με pop καπάκι, που οι τσίχλες έρχονταν σε μίνι κασετίνες, και που το πιο cool σνακ ήταν αυτό που έπιανες με τα δάχτυλα και γέμιζε τα χέρια με σκόνη. Αυτή η εποχή επιστρέφει – και μάλιστα με φόρα.

Η νοσταλγία των 90s δεν είναι απλώς μια τάση. Είναι μια γευστική επανάσταση που χτυπά κατευθείαν στο συναίσθημα. Με στόχο τους Millennials που μεγάλωσαν με την τηλεόραση ανοιχτή στα κινούμενα σχέδια του Σαββάτου και τους Gen Z που “φλερτάρουν” με ό,τι vintage, πολλά αγαπημένα brands τροφίμων και ροφημάτων ξαναβγαίνουν από το ντουλάπι – πιο cool και πιο retro από ποτέ.

 Γιατί επιστρέφουμε στη δεκαετία του Game Boy;

Η απάντηση είναι απλή: νοσταλγία, ανακούφιση, ταυτότητα. Σε μια εποχή που όλα αλλάζουν, ένα γνώριμο σνακ με ρετρό πακετάρισμα μπορεί να λειτουργήσει σαν αγκαλιά. Είναι η αίσθηση του “τότε”, χωρίς ευθύνες, χωρίς deadlines, χωρίς social media burnout.

Και δεν είναι μόνο η γεύση. Είναι το σύνολο: η συσκευασία, τα χρώματα, η γραμματοσειρά, ακόμα και η διαφήμιση. Το Instagram και το TikTok έχουν γεμίσει με retro reels, δοκιμές προϊόντων που θυμίζουν ’90s, ακόμη και DIY προσπάθειες για να φτιάξεις μόνος σου εκείνο το παλιό ρόφημα που έπινε η ξαδέρφη σου στο πανηγύρι του χωριού.

 Ποια προϊόντα επιστρέφουν;

Δεν έχει σημασία αν μιλάμε για μπισκότα, αναψυκτικά, παγωτά ή συσκευασμένα σνακ. Η λογική είναι κοινή: το παλιό είναι ξανά νέο.

Μπισκότα με γεύσεις που είχαν εξαφανιστεί

Παγωτά με παιχνιδιάρικα σχήματα και παιδικές ονομασίες

Αναψυκτικά σε vintage μπουκάλια ή με γεύσεις που θυμίζουν τσίχλα

Σακουλάκια με ποπ κορν ή πατατάκια που μιμούνται τα εικαστικά των 90s

Καραμέλες, τσίχλες και γλειφιτζούρια που κάποτε βρίσκαμε στο περίπτερο του σχολείου

 Πίσω από τη συσκευασία

Οι εταιρείες δεν «ξεπατικώνουν» απλώς το παρελθόν. Το μελετούν. Το επανασυσκευάζουν. Και μας το σερβίρουν μαζί με μια καλή δόση συναισθηματικού storytelling.

Η γλώσσα είναι παιχνιδιάρικη. Οι καμπάνιες είναι γεμάτες φλασμπάκ. Οι εικόνες θυμίζουν αφίσες από την παιδική μας ηλικία. Και ξαφνικά, εκείνη η σοκολάτα που είχες ξεχάσει ότι υπήρχε, γίνεται must.

Fun facts & insights

Ο όρος «edible nostalgia» (βρώσιμη νοσταλγία) χρησιμοποιείται πλέον σε επίσημες στρατηγικές marketing.

Μελέτες δείχνουν ότι το 67% των Millennials είναι πιο πιθανό να αγοράσουν ένα προϊόν εάν τους θυμίζει την παιδική τους ηλικία.

Σε πανευρωπαϊκή έρευνα, τα «comeback snacks» σημειώνουν αύξηση 23% σε πωλήσεις στις ηλικίες 30-45.

Ορισμένα σούπερ μάρκετ δημιουργούν “90s corners” με αποκλειστικά ρετρό προϊόντα – και γίνονται viral.

📍 Και στην Ελλάδα;

Αγαπημένες ελληνικές εταιρείες ακολουθούν την ίδια κατεύθυνση:

Μπισκότα που επαναλανσάρονται με την παλιά τους συνταγή

Τυποποιημένα γλυκά με τις συσκευασίες που αγαπήσαμε στα 90s

Ελληνικά παγωτά που γυρίζουν με το αρχικό τους σλόγκαν

Οι γονείς αγοράζουν για τα παιδιά τους ό,τι κάποτε τους αγόραζαν οι δικοί τους. Και κάπως έτσι, η νοσταλγία γίνεται γέφυρα γενεών.

Ήξερες ότι…

🔸 Η γεύση συνδέεται άμεσα με τη μνήμη;
Οι νευροεπιστήμονες λένε ότι οι αναμνήσεις που έχουν να κάνουν με γεύσεις και μυρωδιές είναι οι πιο ανθεκτικές στον χρόνο — πιο έντονες ακόμα και από τις οπτικές εικόνες.

🔸 Η Pepsi κυκλοφόρησε το 1992 μια διάφανη εκδοχή της;
Η Crystal Pepsi δεν είχε χρώμα, αλλά είχε… attitude. Σήμερα θεωρείται σύμβολο της ’90s αισθητικής και έχει γίνει συλλεκτικό cult προϊόν.

🔸 Η Kinder είχε διαφορετικά δώρα στα αυγά της σε κάθε χώρα;
Τα “φισκίλια” των 90s έγιναν αντικείμενα συλλογής και σήμερα, με ολόκληρες κοινότητες να ανταλλάσσουν παλιά Kinder toys στο eBay.

🔸 Η λέξη “μπουγάτσα” έγινε… διεθνής τάση το 1997;
Τότε κυκλοφόρησε η πρώτη «μπουγάτσα έτοιμη στο φούρνο» στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα να γίνει trend και σε ελληνικά παντοπωλεία του εξωτερικού.

🔸 Η επιστροφή προϊόντων του παρελθόντος λέγεται “retromarketing”;
Είναι στρατηγική μάρκετινγκ που βασίζεται σε συγκίνηση, ταύτιση και τη δύναμη της μνήμης — και τα brands ξέρουν καλά πώς να την αξιοποιήσουν.

Η γευστική νοσταλγία δεν είναι απλώς food trend. Είναι κοινωνικό φαινόμενο. Σε κάνει να θυμάσαι ποιος ήσουν, τι ονειρευόσουν, πώς ήταν ο κόσμος πριν τα smartphones. Και τώρα, όλα αυτά χωρούν ξανά σε ένα σακουλάκι πατατάκια ή σε ένα κουτί με ζαχαρωτά.

Είναι παράλληλα και μάθημα branding: Το κοινό δεν ψάχνει μόνο το “νέο”. Ψάχνει το οικείο, το αγαπημένο, αυτό που έχει να του πει μια ιστορία. Η επανεμφάνιση των ’90s στα ράφια δεν είναι απλώς ένα φλας μπακ. Είναι μια συναισθηματική επένδυση, ένα εργαλείο μάρκετινγκ και ένα παγκόσμιο κύμα αναβίωσης. Και όσο οι εποχές αλλάζουν, τόσο μεγαλύτερη δύναμη θα έχει η απλότητα του χθες.

Γι’ αυτό κι εμείς λέμε ναι στο παλιό που έγινε ξανά νέο. Ναι στο παρελθόν που σερβίρεται με γεύση. Ναι στα 90s με αγάπη.