Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών δεν μιλά πια για βιωσιμότητα ως θεωρία. Τη μετρά, τη σχεδιάζει και –κυρίως– τη φέρνει εις πέρας. Με την ολοκλήρωση του φιλόδοξου προγράμματος «ROUTE 2025», το αεροδρόμιο της Αθήνας περνά σε μια νέα εποχή: από την 1η Ιανουαρίου 2026, όλες οι ανάγκες του σε ηλεκτροδότηση θα καλύπτονται αποκλειστικά από καθαρή, ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται εντός των εγκαταστάσεών του.
Πρόκειται για ένα ορόσημο ευρωπαϊκής εμβέλειας. Ο ΔΑΑ καθίσταται το μοναδικό αεροδρόμιο στην Ευρώπη που καλύπτει το 100% των ενεργειακών του αναγκών με αυτοπαραγωγή, αποθήκευση και ιδιοκατανάλωση καθαρής ενέργειας, επιτυγχάνοντας μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών 25 χρόνια νωρίτερα από τον κοινό στόχο του αεροπορικού κλάδου για το 2050.
Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΔΑΑ, Μιχαήλ Κεφαλογιάννης:
«Η απανθρακοποίηση στον αεροπορικό κλάδο δεν είναι επιλογή, αλλά αναγκαιότητα. Τα αεροδρόμια, ως πύλες προς τον κόσμο, έχουν την ευθύνη και τη δύναμη να γίνουν πρωτοπόροι της αλλαγής».
Από όραμα σε ολοκληρωμένο ενεργειακό οικοσύστημα
Το πρόγραμμα «ROUTE 2025» ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2019 ως ένας τολμηρός οδικός χάρτης με ξεκάθαρο στόχο: την πλήρη απανθρακοποίηση των εκπομπών που βρίσκονται υπό τον άμεσο έλεγχο της Εταιρείας Αεροδρομίου (Scope 1 και Scope 2). Έξι χρόνια μετά, και παρά τις πρωτόγνωρες κρίσεις που αντιμετώπισε ο κλάδος, το πρόγραμμα ολοκληρώνεται εντός χρονοδιαγράμματος.
Κεντρικό στοιχείο του αποτελεί η παράδοση σε πλήρη λειτουργία του δεύτερου και μεγαλύτερου φωτοβολταϊκού σταθμού αυτοπαραγωγής σε αεροδρόμιο στην Ελλάδα, ισχύος 35,5 MWp, σε συνδυασμό με μονάδα αποθήκευσης ενέργειας 82 MWh. Μαζί με τον πρώτο σταθμό (16 MWp), η συνολική εγκατεστημένη ισχύς φτάνει πλέον τα 51,5 MWp.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, τόνισε:
«Παρά τις εξαιρετικά κρίσιμες συνθήκες της τελευταίας πενταετίας, μείναμε προσηλωμένοι στο πρόγραμμα και ολοκληρώσαμε όχι μόνο τη μεγαλύτερη μονάδα αυτοπαραγωγής στην Ελλάδα, αλλά και όλες τις προϋποθέσεις που έθετε ο Οδικός Χάρτης ROUTE 2025».
Πραγματική απανθρακοποίηση, όχι θεωρία
Το «ROUTE 2025» δεν αποτελεί μεμονωμένη επένδυση, αλλά ένα ενιαίο ενεργειακό οικοσύστημα, από τα πιο ολοκληρωμένα μεταξύ ευρωπαϊκών αεροδρομίων. Περιλαμβάνει:
-
παραγωγή καθαρής ενέργειας εντός του ακινήτου του αεροδρομίου
-
αποθήκευση ενέργειας αποκλειστικά για ιδιοκατανάλωση
-
εξηλεκτρισμό του εταιρικού στόλου (λεωφορεία, follow-me, vans)
-
εκτεταμένο δίκτυο φορτιστών για επιχειρησιακά και επιβατικά οχήματα
-
αντλίες θερμότητας και κατάργηση φυσικού αερίου στα κτίρια
-
σύστημα ψηφιακής διαχείρισης ενέργειας σε πραγματικό χρόνο.
Η ετήσια παραγωγή φτάνει τις 88.000 μεγαβατώρες, ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου στην κατανάλωση 22.000 νοικοκυριών. Μέχρι το 2046, η λειτουργία των φωτοβολταϊκών σταθμών θα αποτρέψει εκπομπές CO₂ ισοδύναμες με τη φύτευση ενός δάσους 1,5 φορές μεγαλύτερου από την έκταση του αεροδρομίου.

Διεθνής αναγνώριση και εθνική υπερηφάνεια
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, σημείωσε:
«Η μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών δεν είναι βάρος. Είναι ευκαιρία για ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και τεχνολογική πρωτοπορία».
Αντίστοιχα, ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, υπογράμμισε ότι το ROUTE 2025 αποτελεί τομή στις ελληνικές υποδομές αεροναυτιλίας, ενώ η Υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, έκανε λόγο για μια πρωτοβουλία-ορόσημο που ενισχύει τη θέση της Αθήνας ως κορυφαίου βιώσιμου προορισμού.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο Γενικός Διευθυντής του ACI-Europe, Olivier Jankovec, δήλωσε:
«Η επίτευξη του ROUTE 2025 τοποθετεί τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών μεταξύ των κορυφαίων αεροδρομίων παγκοσμίως όσον αφορά την αποτελεσματική δράση για την κλιματική αλλαγή».
Ένα μοντέλο για το μέλλον
Η ολοκλήρωση του «ROUTE 2025» δεν αφορά μόνο το αεροδρόμιο. Αφορά την πόλη, τον τουρισμό, την οικονομία και το μέλλον των μεταφορών. Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών αποδεικνύει έμπρακτα ότι η βιωσιμότητα μπορεί να είναι ρεαλιστική, επενδύσιμη και μετρήσιμη.
Και κυρίως, δείχνει ότι όταν υπάρχει σχέδιο, συνέπεια και τόλμη, η πράσινη μετάβαση δεν είναι υπόσχεση. Είναι αποτέλεσμα.







































