H αξία της διαμεσολάβησης στην επίλυση διαφορών

H Χριστίνα Γλυκού, Δικηγόρος – Διαμεσολαβήτρια – Διαπραγματεύτρια και Γενική Γραματέας Ένωσης Διαπραγματευτων Ελλάδος (ΕΝ.ΔΙ.Ε), μίλησε στο Say Yes to the Press για την αξία της διαμεσολάβησης στην επίλυση διαφορών.

Τι είναι διαμεσολάβηση;
Η διαμεσολάβηση είναι ένας νέος τρόπος εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών /εναλλακτικής επίλυσης διαφορών. Δυο ή περισσότερα μέρη επιχειρούν εκουσίως να λύσουν τη διαφορά τους με τη βοήθεια ενός αμερόληπτου και ανεξάρτητου διαπιστευμένου διαμεσολαβητή.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματά της σε σύγκριση με τη δικαστική οδό;

Σε σύγκριση με τη δικαστική οδό η διαμεσολάβηση μπορεί να παράγει βιώσιμες λύσεις πολύ σύντομα, με μικρότερο κόστος και λιγότερη συναισθηματική πίεση. Η διαδικασία διεξάγεται μέσα από διαπραγματεύσεις και εμπιστευτικές συνομιλίες – κοινές και κατ΄ιδίαν – , κατά τη διάρκεια των οποίων δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην προσωπικότητα, τα συμφέροντα και τις ανάγκες των μερών.

Ποιες διαφορές υπάγονται υποχρεωτικά στη διαδικασία διαμεσολάβησης;

Οι διαφορές που υπάγονται υποχρεωτικά στη διαδικασία διαμεσολάβησης είναι:

α) Οι διαφορές ανάμεσα στους ιδιοκτήτες ορόφων ή διαμερισμάτων από τη σχέση οροφοκτησίας, οι διαφορές από τη λειτουργία απλής και σύνθετης κάθετης ιδιοκτησίας, οι διαφορές αφενός ανάμεσα στους διαχειριστές ιδιοκτησίας κατ’ ορόφους και κάθετης ιδιοκτησίας και αφετέρου στους ιδιοκτήτες ορόφων, διαμερισμάτων και κάθετων ιδιοκτησιών, καθώς επίσης και διαφορές που εμπίπτουν στο ρυθμιστικό πεδίο των άρθρων 1003 έως 1031 του ΑΚ.

β) Οι διαφορές που αφορούν απαιτήσεις αποζημίωσης – οποιασδήποτε μορφής – για ζημίες από αυτοκίνητο, ανάμεσα στους δικαιούχους ή τους διαδόχους τους και εκείνους που έχουν υποχρέωση για αποζημίωση ή τους διαδόχους τους, όπως και απαιτήσεις από σύμβαση ασφάλισης αυτοκινήτου, ανάμεσα στις ασφαλιστικές εταιρείες και τους ασφαλισμένους ή τους διαδόχους τους, εκτός αν από το ζημιογόνο συμβάν επήλθε θάνατος ή σωματική βλάβη.

γ) Οι διαφορές από αμοιβές του άρθρου 6222Α του ΚΠολΔ.

δ) Οι οικογενειακές διαφορές, εκτός από αυτές της παραγράφου 1 περιπτώσεις α΄, β΄ και γ΄ και της παραγράφου 2 του άρθρου 592 ΚΠολΔ.

ε) Οι διαφορές που αφορούν σε απαιτήσεις αποζημίωσης ασθενών ή των οικείων τους σε βάρος ιατρών, οι οποίες ανακύπτουν κατά την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας των τελευταίων.

στ) Οι διαφορές που δημιουργούνται από την προσβολή εμπορικών σημάτων, διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, βιομηχανικών σχεδίων ή υποδειγμάτων

ζ) Οι διαφορές από χρηματιστηριακές συμβάσεις.

Ποιος είναι ο ρόλος του Διαμεσολαβητή;

O Διαμεσολαβητής ως τρίτο ουδέτερο πρόσωπο, φέρνει σε επαφή τα μέρη, οργανώνει τον μεταξύ τους διάλογο και τα βοηθάει να καταλήξουν σε μια αμοιβαία αποδεκτή λύση για την ικανοποίηση των συμφερόντων τους. Δεν κρίνει, δεν εκφέρει τη γνώμη του, δεν εκδίδει απόφαση. Τα μέρη είναι αυτά που διαμορφώνουν τους όρους της συμφωνίας τους.