Τι σχέση έχει το χιούμορ με την ηγεσία; Θα θέλατε να έχει ένας leader αυτό το προσόν; Ποιο φύλο πιστεύετε ότι ενισχύεται περισσότερο από το χιούμορ;
Η αλήθεια είναι πως όταν μιλάμε για leadership δεν αναφερόμαστε συχνά στην αξία του χιούμορ. Πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι οι αστείες γυναίκες μπορεί στην πραγματικότητα να γίνονται αντιληπτές πιο θετικά από ό,τι υποδηλώνουν συχνά τα στερεότυπα της ποπ κουλτούρας.
Για να διερευνήσουν οι ερευνητές πώς γίνεται αντιληπτό το ανδρικό και το γυναικείο χιούμορ, πραγματοποίησαν δύο μελέτες στο πλαίσιο δημόσιας παρουσίασης με πραγματικούς ομιλητές και κοινό: Τρεις από τους συγγραφείς (Miron-Spektor, Bear και Eliav) ανέλυσαν τις αντιδράσεις σε περισσότερα από 2.400 TED και Ομιλίες TEDx, όπου ηγέτες από διάφορους τομείς εκτέθηκαν σε ζωντανό και διαδικτυακό κοινό. Διαπίστωσαν ότι οι γυναίκες ομιλήτριες που χρησιμοποίησαν περισσότερο χιούμορ ήταν πιο δημοφιλείς και θεωρήθηκαν πιο επιδραστικές και εμπνευσμένες από τις λιγότερο αστείες γυναίκες και άντρες.
Ανεξάρτητα από το φύλο, το χιούμορ έχει αποδειχθεί ότι μεταδίδει τόσο ζεστασιά όσο και ικανότητα. Το χιούμορ επιτρέπει στις γυναίκες να προβάλλουν ταυτόχρονα ζεστασιά και ικανότητα. Διαπιστώθηκε ότι οι πιο αστείες γυναίκες στη μελέτη θεωρήθηκαν τόσο ζεστές και ικανές, υποδηλώνοντας ότι το αποτελεσματικό χιούμορ μπορεί να είναι το κλειδί για να βοηθηθούν οι γυναίκες ηγέτες να ασκήσουν μεγαλύτερη κοινωνική επιρροή.
Για να διερευνήσουν εάν το χιούμορ έχει παρόμοια επίδραση σε άλλους τομείς, οι άλλοι τρεις συγγραφείς (Huang, Milovac και Lou) διεξήγαγαν μια παρόμοια μελέτη σε ένα επιχειρηματικό πλαίσιο. Διαπίστωσαν ότι οι γυναίκες που αξιολογήθηκαν ως λιγότερο αστείες είχαν λιγότερες πιθανότητες να κερδίσουν διαγωνισμούς σε σχέση με τους εξίσου αστείους άντρες ομολόγους τους (πιθανότατα λόγω άλλων, πιο γενικών μορφών μεροληψίας φύλου). Αλλά η χρήση του χιούμορ γεφύρωσε αυτό το χάσμα μεταξύ των φύλων: Όσοι είχαν περισσότερο χιούμορ ήταν εξίσου πιθανό να κερδίσουν, ανεξάρτητα από το φύλο.
Το χιούμορ συνδέεται με την ευφυΐα και την ικανότητα, και έτσι, όταν οι γυναίκες παραβιάζουν το στερεότυπο «οι γυναίκες δεν είναι αστείες» χρησιμοποιώντας αποτελεσματικά το χιούμορ, θεωρούνται θετικά – ως ικανές, επιμελείς και ανεξάρτητες.
Το χιούμορ είναι ένα εργαλείο στην εργαλειοθήκη επικοινωνίας ενός ηγέτη — και η εκμάθηση της αποτελεσματικής χρήσης του απαιτεί επίγνωση του πλαισίου. Αυτό που λειτουργεί σε μια ομιλία του TED ή σε ένα βήμα εκκίνησης μπορεί να μην λειτουργεί στην αίθουσα συνεδριάσεων ή σε μια συνέντευξη Τύπου. Ωστόσο, σε πλαίσια δημόσιας παρουσίασης, όπως ομιλίες, ομιλίες ή ακόμη και πάνελ συνεδρίων και διαδικτυακά σεμινάρια, η έρευνα δείχνει ότι λίγο χιούμορ μπορεί να βοηθήσει τις γυναίκες να θεωρηθούν ζεστές και ικανές, ενισχύοντας τελικά την επιρροή τους και τις πιθανότητες επιτυχίας.
Επιπλέον, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι δεν λειτουργούν όλα τα αστεία εξίσου καλά για όλους τους ομιλητές. Οι αστείες γυναίκες στις μελέτες που αναφέραμε δεν έλεγαν τα ίδια αστεία με τους άντρες ομολόγους τους: Το χιούμορ αυτών των γυναικών έτεινε να είναι μοναδικό, προσωπικό, συγκεκριμένο για την κατάσταση και βασισμένο στις εμπειρίες τους.