Καλημέρα SayYesser και καλή εβδομάδα!!!
Μια βασική μου πεποίθηση είναι ότι (σχεδόν) ο καθένας μπορεί να μάθει (σχεδόν) οτιδήποτε, αρκεί να το κάνει με τον σωστό τρόπο.
Παραδόξως, αυτό δεν είναι μια ευρέως διαδεδομένη αντίληψη. Αντίθετα, νομίζω ότι οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι ορισμένες δεξιότητες είναι απλώς πέρα από τις νοητικές τους ικανότητες για μάθηση.
Δεν είμαι εδώ για να απαρνηθώ το ταλέντο ή την εξυπνάδα. Μερικοί άνθρωποι είναι σίγουρο πως μαθαίνουν κάποια πράγματα πιο γρήγορα και πιο εύκολα από άλλους.
Αλλά συμφωνώ με τον ψυχολόγο John Carroll που υποστήριξε ότι η διαφορά μεταξύ των μαθητών δεν έγκειται στη δυνατότητά τους να μάθουν συγκεκριμένα πράγματα, αλλά στο πόσο γρήγορα μπορούν να τα μάθουν. Εν ολίγοις, μερικοί άνθρωποι μαθαίνουν γρήγορα και μερικοί άνθρωποι μαθαίνουν πιο αργά, αλλά θα μπορούσαν όλοι να φτάσουν στον ίδιο προορισμό εάν τους δοθεί η κατάλληλη υποστήριξη.
Ένας από τους καλύτερους προγνωστικούς παράγοντες της μαθησιακής επιτυχίας είναι η προηγούμενη γνώση του αντικειμένου. Αυτό είναι λογικό – εάν γνωρίζεις περισσότερα, έχεις λιγότερο νέο υλικό για να μάθεις και είσαι σε καλύτερη θέση να κατανοήσεις και να ενσωματώσεις τις νέες πληροφορίες.
Σε ένα διάσημο πείραμα, οι ερευνητές έδωσαν στους μαθητές να διαβάσουν ένα κείμενο που αφηγείται έναν αγώνα μπέιζμπολ και τους δοκίμασαν για να δουν πόσα από αυτό μπορούσαν να θυμηθούν. Διαπίστωσαν λοιπόν ότι η ικανότητα ανάγνωσης δεν είχε τόσο μεγάλη σημασία, αλλά η γνώση του μπέιζμπολ. Πράγματι, άτομα με μαθησιακές δυσκολίες αλλά με γνώσεις στο μπέιζμπολ τα πήγαν καλύτερα από άλλους μαθητές με υψηλότερες μαθησιακές αποδόσεις. Με λίγα λόγια το συμπέρασμα είναι πως σε θέματα όπου έχουμε επαρκή εμπειρία και εκπαίδευση, είμαστε ουσιαστικά καλύτεροι γνώστες από άλλους.
Στον Μεσαίωνα, η γνώση της γλώσσας ήταν ένα σπάνιο ταλέντο που προοριζόταν για μια ιερατική κάστα. Αν ζούσαμε τότε, πιθανότατα θα υπήρχε η υπόθεση ότι η ανάγνωση ήταν κάτι που οι περισσότεροι άνθρωποι δεν μπορούσαν να μάθουν. Ωστόσο, σήμερα, οι περισσότεροι γνωρίζουν έστω και τα βασικά -γραφή, ανάγνωση. Εάν λοιπόν σχεδόν τα πάντα μπορούν να διδαχθούν, γιατί πολλές φορές νιώθουμε ότι κάποια πράγματα είναι αδύνατο να τα μάθουμε;
Η λογική λέει πως κανείς δεν μπορεί να μάθει τα πάντα, επομένως είναι καλό να καταλάβουμε σε ποια πράγματα έχουμε μεγαλύτερη ικανότητα. Πιστεύω πολύ στη μάθηση δεξιοτεχνίας, της οποίας η κεντρική φιλοσοφία είναι ότι όσοι δεν τα καταφέρνουν αμέσως με μια δεξιότητα θα πρέπει να εντοπίζονται νωρίς και να τους δίνονται επιπλέον εξηγήσεις και εξάσκηση για να καλύψουν τη διαφορά, σε σχέση με άλλους.
Αν δυσκολεύεσαι να διεκπεραιώσεις κάτι, το πιθανότερο είναι ότι σου λείπουν οι γνώσεις και οι δεξιότητες που απαιτούνται για να το κάνεις πιο εύκολο. Η εκμάθηση για οτιδήποτε μπορεί να γίνει καλύτερη αν αφιερώσουμε χρόνο και έχουμε καλή διάθεση ώστε να το κατακτήσουμε.
Tip of the Day: Όταν δυσκολεύεσαι με ένα θέμα, εστίασε στη γνώση του υπόβαθρου. Η συμπλήρωση τυχόν κενών σε αυτή τη βασική γνώση θα διευρύνει την ικανότητά σου να εκμεταλλευτείς τις πληροφορίες και θα σε βοηθήσει να προσαρμόσεις νέες γνώσεις ώστε να γίνεις καλύτερος στον τομέα της επιλογής σου. Μπορεί να σου πάρει περισσότερο χρόνο από κάποιον άλλο, όμως στο τέλος με επιμονή και υπομονή σου υπόσχομαι πως θα συμβεί!
Άρα καταλήγω στο εξής, η γνώση είναι δύναμη μα η εξάσκηση αναγκαία για να την κατακτήσεις…