Influencers και λοιπά πρότυπα…

Καλημέρα αγαπημένοι μου SayYessers!

Mad Awards συνέχεια και φαντάζομαι ότι όλο και κάπου θα ακούσατε, διαβάσατε, παρακολουθήσετε το πώς ξέφυγαν τα πράγματα ανάμεσα σε “γνωστούς” trappers. Για τους περισσότερους από μας δεν υπήρχε και μεγάλη διαφορά στο άκουσμα των ονομάτων όπως Snik, Light, Tranos, Lamanif, FY,  iLLEOo, Toquel και λοιποί, όμως τα παιδιά μας καλώς ή κακώς όχι απλά θα τους γνώριζαν αλλά ίσως να είχαν ήδη διαλέξει και στρατόπεδο.

Για να μην τα ισοπεδώνουμε όλα, τα κοινωνικά δίκτυα και οι κάθε είδους influencers δεν αποτελούν μόνο αρνητικά πρότυπα. Στα καλά νέα της ημέρας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η τηλεόραση και η μουσική μπορούν να επηρεάσουν θετικά τη συμπεριφορά και τις στάσεις των εφήβων. Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να επηρεάσουν θετικά ώστε να ενημερωθούν οι νέοι άνθρωποι για μεγάλα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα όπως η κλιματική αλλαγή, η ισότητα των φύλων, το bullying και το body shaming. Σε αυτό το παράδειγμα, τα μέσα ενημέρωσης μπορούν να τους ενθαρρύνουν να συμμετέχουν περισσότερο ως πολίτες στις κοινότητές τους αλλά και να μάθουν να καταδικάζουν συμπεριφορές που δεν είναι αρεστές και τους προσβάλλουν. Επίσης μέσα από το διαδίκτυο πολλές εταιρείες με έμμεσα και άμεσα μηνύματα στοχεύουν στην πρόληψη της κατάθλιψης και της αυτοκτονίας των νέων, στην προώθηση θετικών σχέσεων με σεβασμό ή στην ενθάρρυνση των υγιεινών διατροφικών συνηθειών και του τρόπου ζωής.

Οι ιστορίες “καλής ποιότητας” σε τηλεοπτικές εκπομπές και ταινίες μπορούν να βοηθήσουν τους εφήβους να εξερευνήσουν πτυχές της ταυτότητας τους όπως η σεξουαλικότητα, οι σχέσεις, το φύλο ή η ηθική. Η παρακολούθηση τέτοιων εκπομπών με το παιδί σας είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για συζήτηση.

Όμως όπου υπάρχει καλό υπάρχει και κακό καθώς τα μηνύματα των μέσων ενημέρωσης μπορούν να έχουν αρνητική ή ανθυγιεινή επίδραση στη συμπεριφορά και τη στάση των παιδιών/εφήβων σε ορισμένους τομείς, συμπεριλαμβανομένης της εικόνας του σώματος, της υγείας και φυσικά της προσωπικότητάς τους.

Η εικόνα του παιδιού σας επηρεάζεται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, άλλα και μέσα από τη διαφήμιση. Εάν οι έφηβοι βλέπουν αρκετά συχνά μη ρεαλιστικούς «λεπτούς» ή «μυώδεις» σωματότυπους στα μέσα που ακολουθούν, αυτό μπορεί να έχει αντίκτυπο στην εικόνα του σώματός τους και στη συμπεριφορά τους στη δίαιτα και διατροφή τους.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι στίχοι από τραγούδια και άλλα μέσα, μπορούν να επηρεάσουν τις αποφάσεις που λαμβάνουν οι έφηβοι σχετικά με την υγεία και τον τρόπο ζωής τους. Για παράδειγμα, κάποια τραγούδια μπορεί να μεταφέρουν λανθασμένα πως είναι πολύ cool να καπνίζεις, να καταναλώνεις αλκοόλ, να κυκλοφορείς “με σιδερικά”, να υποτιμάς το κορίτσι σου ακόμα και να παίρνεις ναρκωτικά.

Οι διασημότητες και ο τρόπος που χρησιμοποιούν τα μέσα ενημέρωσης μπορούν να επηρεάσουν ισχυρά τους εφήβους.

Συγκεκριμένα, οι έφηβοι μπορούν να ελκύονται από τον τρόπο ζωής, τα προϊόντα ή τη συμπεριφορά που προωθούν οι διασημότητες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό μπορεί μερικές φορές να είναι αρνητική επιρροή – για παράδειγμα, η επικίνδυνη συμπεριφορά του YouTuber Logan Paul. Υπάρχουν όμως πολλές διασημότητες των οποίων ο τρόπος ζωής, οι αξίες και η συμπεριφορά αποτελούν θετικά παραδείγματα – για παράδειγμα, η YouTuber Elise Ecklund.

Τα παιδιά και οι έφηβοι πρέπει να γνωρίζουν ότι ορισμένες διασημότητες πληρώνονται για να διαφημίζουν τα προϊόντα που υποστηρίζουν.

Tip of the Day: Βοηθήστε το παιδί σας να χειριστεί την επιρροή των μέσων ενημέρωσης.Η έκθεση σε μηνύματα πολυμέσων είναι μέρος της σύγχρονης ζωής, αλλά μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να βρει με τι αξίζει να ασχοληθεί. Παίξτε το παιχνίδι της ερωτηματικής στάσης και αφήστε το παιδί σας μόνο του να καταλάβει γιατί είναι λάθος το συγκεκριμένο πρότυπο που ακολουθεί και φανατίζεται.

Ενθαρρύνετε το παιδί σας να ρωτήσει τον εαυτό του:

  • Γιατί μου αρέσουν αυτοί οι άνθρωποι;
  • Παρουσιάζονται με ρεαλιστικό τρόπο;
  • Είναι έτσι στην πραγματική ζωή;
  • Ποιες αξίες απεικονίζει αυτό το άτομο;
  • Πώς με κάνει αυτό το άτομο να νιώθω για τον εαυτό μου;

Αξίζει πάντα να θυμόμαστε ότι τα μέσα ενημέρωσης –καλά και κακά– είναι μόνο μία από τις πολλές επιρροές στη συμπεριφορά και τις στάσεις των εφήβων. Άλλες επιρροές περιλαμβάνουν την οικογένεια, τους φίλους και τους συνομηλίκους, το πολιτιστικό υπόβαθρο και άλλα. Συχνά αυτές οι επιρροές μπορεί να είναι πιο ισχυρές από την επιρροή των μέσων ενημέρωσης.