Οι άνθρωποι δεν θέλουν να είναι ευτυχισμένοι. Θέλουν να έχουν δίκιο.

Όταν η δικαίωση γίνεται πιο σημαντική από τη σύνδεση

Είναι μια φράση που στην αρχή ακούγεται υπερβολική. Σχεδόν προκλητική. Ποιος δεν θέλει να είναι ευτυχισμένος; Ποιος ξυπνά το πρωί και αποφασίζει συνειδητά να ανταλλάξει την ηρεμία, τη χαρά ή την αγάπη με την ανάγκη να αποδείξει ότι έχει δίκιο; Κι όμως, αν κοιτάξουμε λίγο πιο προσεκτικά τον τρόπο που ζούμε, που επικοινωνούμε και που συγκρουόμαστε με τους άλλους, θα διαπιστώσουμε ότι πολλές φορές αυτό ακριβώς κάνουμε.

Σκεφτείτε πόσες συζητήσεις έχουν ξεκινήσει από κάτι μικρό και ασήμαντο και έχουν καταλήξει σε έναν ατελείωτο διαγωνισμό επιχειρημάτων. Ένα ζευγάρι που διαφωνεί για κάτι καθημερινό, δύο φίλοι που παρεξηγούνται, ένας γονιός και ένα παιδί που βλέπουν τα πράγματα διαφορετικά. Στις περισσότερες περιπτώσεις, η αρχική αιτία της διαφωνίας χάνεται γρήγορα. Αυτό που μένει είναι η ανάγκη του καθενός να αποδείξει ότι η δική του εκδοχή είναι η σωστή. Κάπου εκεί σταματά να μας ενδιαφέρει η λύση και αρχίζει να μας ενδιαφέρει η νίκη. Το αποτέλεσμα είναι να χάνεται η ουσία. Αντί να προσπαθούμε να καταλάβουμε ο ένας τον άλλον, προσπαθούμε να επικρατήσουμε.

Η ανάγκη να έχουμε δίκιο είναι βαθιά ανθρώπινη

Η αλήθεια είναι ότι η ανάγκη για δικαίωση δεν είναι απαραίτητα σημάδι κακού χαρακτήρα. Είναι ανθρώπινη. Μας κάνει να νιώθουμε ασφαλείς, επιβεβαιώνει τις επιλογές μας και προστατεύει την εικόνα που έχουμε χτίσει για τον εαυτό μας. Όταν κάποιος αμφισβητεί τη γνώμη μας, συχνά νιώθουμε ότι αμφισβητεί εμάς τους ίδιους. Γι’ αυτό και η παραδοχή ενός λάθους μοιάζει με ήττα, ενώ στην πραγματικότητα είναι μία από τις πιο ώριμες πράξεις που μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος.

Το παράδοξο είναι ότι οι περισσότεροι γνωρίζουμε πως οι σχέσεις δεν χτίζονται πάνω στο ποιος έχει δίκιο, αλλά πάνω στην κατανόηση και τον αμοιβαίο σεβασμό. Παρ’ όλα αυτά, όταν έρθει η στιγμή μιας σύγκρουσης, το εγώ μας μπαίνει μπροστά. Μας πείθει ότι αν κάνουμε πίσω, θα χάσουμε έδαφος. Ότι αν ζητήσουμε συγγνώμη, θα μειωθούμε στα μάτια των άλλων. Κι έτσι συνεχίζουμε να υπερασπιζόμαστε θέσεις που πολλές φορές ούτε εμείς οι ίδιοι δεν πιστεύουμε πια τόσο πολύ.

Οι πιο ακριβές νίκες της ζωής

Ίσως γι’ αυτό βλέπουμε τόσους ανθρώπους να κουβαλούν παλιές πικρίες για χρόνια. Όχι επειδή το γεγονός που τους πλήγωσε ήταν τεράστιο, αλλά επειδή δεν ένιωσαν ποτέ ότι δικαιώθηκαν. Υπάρχουν φιλίες που διαλύθηκαν επειδή κανείς δεν έκανε το πρώτο βήμα. Σχέσεις που τελείωσαν επειδή κανείς δεν είπε το απλό «έχεις δίκιο» ή «συγγνώμη». Οικογένειες που απομακρύνθηκαν για ζητήματα που σήμερα μοιάζουν σχεδόν ασήμαντα.

Το πιο ειρωνικό είναι ότι όταν τελικά έρχεται η δικαίωση, συνήθως δεν προσφέρει την ανακούφιση που περιμέναμε. Το περίφημο «σου τα έλεγα εγώ» μπορεί να χαρίσει μερικά δευτερόλεπτα ικανοποίησης, αλλά σπάνια θεραπεύει μια πληγή ή επαναφέρει έναν άνθρωπο που χάθηκε από τη ζωή μας. Υπάρχουν νίκες που κοστίζουν τόσο ακριβά, ώστε στο τέλος μοιάζουν περισσότερο με ήττες.

Το μεγάλο λάθος των social media

Η εποχή των social media έκανε αυτή την τάση ακόμα πιο έντονη. Οι διαδικτυακές συζητήσεις σπάνια γίνονται με στόχο την ανταλλαγή απόψεων. Συνήθως γίνονται με στόχο την επιβεβαίωση. Ο καθένας ψάχνει τα σχόλια που θα τον δικαιώσουν, τα likes που θα αποδείξουν ότι έχει δίκιο και το κοινό που θα τον χειροκροτήσει.

Κάπως έτσι, η διαφωνία έπαψε να είναι εργαλείο μάθησης και μετατράπηκε σε δημόσιο αγώνα επικράτησης. Δεν ακούμε για να καταλάβουμε. Ακούμε για να απαντήσουμε. Δεν διαβάζουμε για να διευρύνουμε τη σκέψη μας. Διαβάζουμε για να βρούμε το επόμενο επιχείρημα. Και όσο περισσότερο επενδύουμε στην ανάγκη να έχουμε δίκιο, τόσο περισσότερο χάνουμε την ευκαιρία να εξελιχθούμε.

Η ευτυχία δεν χρειάζεται πάντα να κερδίζει

Αξίζει να αναρωτηθούμε πόσες φορές έχουμε επιμείνει σε μια απόφαση μόνο και μόνο επειδή δεν θέλαμε να παραδεχτούμε ότι κάναμε λάθος. Πόσες φορές έχουμε μείνει σε μια κατάσταση που δεν μας εξυπηρετούσε πλέον επειδή δεν αντέχαμε την ιδέα ότι κάποιος άλλος είχε προβλέψει την κατάληξή της. Η ανάγκη να έχουμε δίκιο δεν επηρεάζει μόνο τις σχέσεις μας με τους άλλους, αλλά και τη σχέση μας με τον εαυτό μας.

Η πραγματική ευτυχία δεν βρίσκεται στην επιβεβαίωση. Βρίσκεται στην ελευθερία να αλλάζεις γνώμη, να εξελίσσεσαι και να μην αισθάνεσαι ότι απειλείσαι κάθε φορά που αποδεικνύεται ότι έκανες λάθος. Βρίσκεται στην αποδοχή ότι η αξία σου ως άνθρωπος δεν εξαρτάται από το αν θα κερδίσεις μια συζήτηση.

Μερικές φορές η πιο ώριμη απάντηση είναι η σιωπή

Ίσως η μεγαλύτερη παρεξήγηση της ζωής να είναι ότι θεωρούμε τη δικαίωση συνώνυμο της ευτυχίας. Δεν είναι. Υπάρχουν στιγμές που η πιο σοφή επιλογή δεν είναι να δώσεις άλλη μία απάντηση, να παρουσιάσεις άλλο ένα επιχείρημα ή να κερδίσεις άλλη μία μάχη. Είναι να αφήσεις το θέμα να τελειώσει. Να προστατεύσεις μια σχέση αντί να προστατεύσεις τον εγωισμό σου.

Γιατί στο τέλος της ημέρας κανείς δεν θυμάται πόσες διαφωνίες κέρδισε. Θυμάται όμως τους ανθρώπους που κράτησε κοντά του. Θυμάται τις στιγμές που επέλεξε την κατανόηση αντί για την υπεροχή, την αγάπη αντί για την επιβεβαίωση και την ηρεμία αντί για τη δικαίωση.

Και ίσως εκεί να βρίσκεται το πραγματικό μυστικό. Η ζωή δεν είναι δικαστήριο. Δεν χρειάζεται συνεχώς αποδείξεις, επιχειρήματα και ετυμηγορίες. Χρειάζεται λίγο περισσότερη ταπεινότητα, λίγη περισσότερη ενσυναίσθηση και την ωριμότητα να καταλαβαίνουμε ότι μερικές φορές το πιο γενναίο πράγμα που μπορεί να πει ένας άνθρωπος δεν είναι «σου το είχα πει», αλλά «δεν πειράζει, ας προχωρήσουμε».