Χτίζοντας έναν κόσμο φιλικό για τα παιδιά!

Είναι ο κόσμος μας kids friendly; Τα παιδιά είναι το μέλλον μας. Και ο κόσμος που ζουν οφείλει να είναι φιλικός για αυτά, ώστε να μεγαλώσουν σε συνθήκες που διαφυλάσσει τα δικαιώματά τους και ευνοεί την ανάπτυξη των δυνατοτήτων και των ταλέντων τους.

Σήμερα γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Παιδιού και σας παρουσιάζουμε πρόσφατες μελέτες και έρευνες που έχουν στο επίκεντρο τα παιδιά και λειτουργούν ως τροφή για σκέψη και προβληματισμό για να χτίσουμε έναν καλύτερο κόσμο γι΄αυτά.

Στρες και παιδιά
Σύμφωνα με μελέτη για το στρες που πραγματοποιήθηκε από την πολυεθνική εταιρία, Global Burden of Disease και World Emotional Temperature, που στηρίζεται σε δεδομένα της Eurostat, η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή της λίστας της Ευρώπης, με το 57% των ερωτηθέντων να αναφέρουν πως είναι συχνά αγχωμένοι και με το 6,52% να εμφανίζει σημάδια κατάθλιψης. Τι συμβαίνει όμως με τα παιδιά και τι επιπτώσεις έχει το άγχος στην ομαλή ανάπτυξή τους;
Το στρες στην παιδική ηλικία είναι πιθανό να αυξήσει τον κίνδυνο για ορισμένες καταστάσεις, όπως η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας. Μελετώντας την επίδραση του άγχους στα πρώτα χρόνια ζωής των παιδιών, διαπιστώθηκε ότι το άγχος άλλαξε το επίπεδο ενεργοποίησης πολύ περισσότερων γονιδίων στον εγκέφαλο συγκριτικά με ένα χτύπημα στο κεφάλι.

Η ψυχική υγεία του πατέρα επηρεάζει τη συναισθηματική ζωή του παιδιού
Μια νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Health Equity μας δείχνει ότι τα παιδιά των οποίων ο πατέρας είχε κακή ψυχική υγεία ήταν 2,6 φορές πιθανότερο να εκδηλώσουν και εκείνα ψυχικά προβλήματα στη ζωή τους. Επιπρόσθετα, τα παιδιά που ο πατέρας τους είχε συνολικά κακή υγεία βρέθηκε πως είχαν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν και εκείνα προβλήματα υγείας. Προηγούμενες έρευνες έχουν αναδείξει «τη διαγενεακή μετάδοση θετικών και αρνητικών συμπεριφορών ανάμεσα στον πατέρα και στο παιδί», εξηγούν οι ερευνητές. Η μεγαλύτερη πατρική συμμετοχή συνδέεται με καλύτερα «θετικά, γνωστικά, αναπτυξιακά και κοινωνικοσυμπεριφορικά αποτελέσματα».

Το κινητό τηλέφωνο και η γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού
Η χρήση κινητών τηλεφώνων από τους γονείς συνδέεται με τη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού. Σύμφωνα με έρευνα αν οι γονείς είναι συχνά συγκεντρωμένοι στο τηλέφωνό τους όταν βρίσκονται μαζί με το παιδί τους, είναι πιθανό να επηρεάζεται η γλωσσική του ανάπτυξη και οι επικοινωνιακές του δεξιότητες. Αυτό συμβαίνει επειδή οι γονείς δεν αφιερώνουν επαρκή χρόνο για να αλληλεπιδρούν με το παιδί τους κι έτσι δεν παρέχουν στο παιδί πολλές ευκαιρίες για μάθηση. Μάλιστα έρευνα σχετικά με την επικοινωνία των γονέων με τα παιδιά τους κατά τη διάρκεια του γεύματος, μας δείχνει πως όταν ένας γονέας είναι απασχολημένος  με το τηλέφωνό του, έχει 20% λιγότερη λεκτική επικοινωνία με το παιδί του. Επιπλέον, έχει 39% λιγότερη μη λεκτική επικοινωνία, που περιλαμβάνει εκφράσεις του προσώπου, οπτική επαφή και γλώσσα του σώματος.

Οι γονείς-ελικόπτερα και οι επιπτώσεις στα παιδιά τους
Η κατάθλιψη στην παιδική ηλικία παρουσιάζει αύξηση τις τελευταίες δεκαετίες με πολλές έρευνες να αναζητούν το γιατί! Η πρόσφατη έρευνα “Decline in Independent Activity as a Cause of Decline in Children’s Mental Well-being: Summary of the Evidence”, συμπεραίνει ότι δεν είναι τα social media που δημιουργούν προβλήματα ψυχικής υγείας στα παιδιά, όπως κατάθλιψη, αλλά οι γονείς-ελικόπτερα! Τι σημαίνει όμως ο όρος “γονείς-ελικόπτερα”; Πρόκειται για τους γονείς που “γυρίζουν συνέχεια γύρω από το παιδί τους”. Είναι εκείνοι που δεν του δίνουν χώρο και δεν το αφήνουν ελεύθερο να περνά χρόνο με τους συνομιλήκους του, αλλά κύριο μέλημά τους είναι να αξιοποιήσουν τις ικανότητες του παιδιού τους στο μέγιστο βαθμό. Είναι πολύ πιεστικοί και θέλουν συνέχεια να έχουν τον έλεγχο για τα πάντα. Οι απαιτήσεις και οι προσδοκίες τους είναι υπερβολικές και δεν αφήνουν το παιδί να “αναπνεύσει”.

Χιλιάδες παιδιά ενώνουν τις φωνές τους για την κλιματική κρίση
Ενόψει της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP28) που πραγματοποιείται στο Ντουμπάι από τις 30 Νοεμβρίου μέχρι τις 12 Δεκεμβρίου, η UNICEF δημοσιεύει τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης που διεξήχθη μέσω της πλατφόρμας U-Report, και είχε ως θέμα της «Τι πιστεύουν τα παιδιά και οι νέοι για την κλιματική κρίση».

Η δημοσκόπηση, που διενεργήθηκε από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2023, είναι μέρος μιας παγκόσμιας πρωτοβουλίας της UNICEF στην οποία έλαβαν μέρος 771.000 παιδιά και νέοι από 59 χώρες. Στην Ελλάδα, έλαβαν μέρος στη δημοσκόπηση συνολικά 422 U-Reporters. Οι περισσότεροι από τους ερωτηθέντες (60%) ήταν μεταξύ 15-19 ετών, ενώ το 16% ανήκε στην ηλικιακή ομάδα 20-24 ετών. Τα κορίτσια συμμετείχαν πιο ενεργά, αντιπροσωπεύοντας περισσότερους από τους μισούς (65%) των ερωτηθέντων.

– Το 55% των παιδιών θεωρούν ότι δεν λαμβάνουν την κατάλληλη εκπαίδευση για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

– Το 22% δήλωσε ότι έχει μάθει αρκετά για την κλιματική αλλαγή στο σχολείο.

– Το 60% θεωρεί ότι μπορεί συμβάλει στη βελτίωση των κλιματικών πολιτικών της Ελλάδας, όμως αξιοσημείωτο είναι ότι μόνο το 10% αισθάνεται ότι ξέρει με ποιον τρόπο θα μπορούσε να γίνει αυτό.

Στέλνοντας το δικό της μήνυμα στους παγκόσμιους ηγέτες που συμμετέχουν στο COP28, μια 15χρονη U-Reporter από τη Θεσσαλία δηλώνει: “Πολιτικοί ηγέτες, ήρθε η ώρα να δράσετε τώρα χωρίς να υπολογίσετε οικονομικά συμφέροντα. Ήρθε η ώρα ο πλανήτης να δράσει ενωμένος για να σώσει το σπίτι του. Η παιδεία και η επένδυση στην εκπαίδευση θα δώσουν νέα όραμα στους νέους, για να αναδημιουργήσουμε έναν πιο υγιή πλανήτη.”

Ήξερες ότι…

Η μουσική κάνει τα παιδιά πιο έξυπνα!

Έρευνα του MIT που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο Journal of Neuroscience δείχνει πόσο σημαντική είναι η επίδραση της μουσικής στην εξέλιξη του εγκεφάλου των παιδιών. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η μουσική στα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού συμβάλλει στη δημιουργία ενός δυνατού εγκεφάλου μέσα από δομικές και λειτουργικές νευρικές συνδέσεις.

«Πρόληψη και αντιμετώπιση του εκφοβισμού» – Διαδικτυακό σεμινάριο

Το ΚΜΟΠ, μέσω της δράσης του Live Without Bullying, διοργανώνει σεμινάριο την Τρίτη 12 Δεκεμβρίου στις 15:30-17:00, με θέμα την πρόληψη και την αντιμετώπιση του εκφοβισμού, το οποίο απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Δηλώστε συμμετοχή εδώ.

Ο Δεκάλογος των δικαιωμάτων του παιδιού

 Δικαιούμαι να έρθω στη ζωή. Δικαιούμαι να υπάρξω.
Δικαιούμαι να μεγαλώσω σε έναν κόσμο χωρίς βία και φτώχεια.
Δικαιούμαι να ζήσω σε έναν κόσμο που σέβεται και προστατεύει το φυσικό περιβάλλον.
Δικαιούμαι να έχω ελεύθερη πρόσβαση στον μαγικό κόσμο της γνώσης.
Δικαιούμαι να έχω ελεύθερο χρόνο και χώρο για να παίζω.
Δικαιούμαι να μάθω τι είναι καλό για τη σωματική και ψυχική μου υγεία.
Δικαιούμαι να περνάω αρκετό χρόνο με τους γονείς μου.
Δικαιούμαι να ζήσω με αθωότητα και ανεμελιά τα παιδικά μου χρόνια.
Δικαιούμαι να ζήσω σε μια κοινωνία που προστατεύει τα προσωπικά μου δεδομένα.
Δικαιούμαι έναν κόσμο ανθρώπινο, δίκαιο και ειρηνικό. Έναν κόσμο στον οποίο θα μεγαλώσουν αύριο τα δικά μου παιδιά.

UNICEF

info
Mε πρωτοβουλία του Ο.Η.Ε. και της UNICEF, η 11η Δεκεμβρίου έχει οριστεί ως Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού. Ο ετήσιος εορτασμός της ημέρας αυτής, αντικατοπτρίζει τη σημασία που η Διεθνής Κοινότητα αποδίδει στα παιδιά όλου του κόσμου, καθώς και την ανησυχία της σχετικά με την κατάστασή τους.