Είναι λογικό να διαφωνούμε -ακόμα και καθημερινά- για διάφορα θέματα που μας απασχολούν ή που απλώς σχολιάζουμε. Πώς όμως μπορούμε να έχουμε διαφωνίες που δεν συνοδεύονται από εντάσεις και ομηρικούς καυγάδες; Πώς γίνεται οι διαφωνίες μας να είναι παραγωγικές;
Η επικοινωνία είναι το “κλειδί” για να λειτουργήσει οποιαδήποτε σχέση. Η ανεπιτυχής επικοινωνία οδηγεί συχνά σε παρεξηγήσεις και έχει επιπτώσεις στις σχέσεις, είτε είναι προσωπικές είτε επαγγελματικές.
Διανοητική ταπεινοφροσύνη: Εξασκώντας την θα αποφεύγουμε τους τσακωμούς και η επικοινωνία μας γίνεται εποικοδομητική. Οι Paul Hanel, Επίκουρος καθηγητής ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Έσσεξ, Alessandra Tanesini, Καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ και Gregory R. Maio, Καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μπαθ προκειμένου να δουν αν υπάρχει τρόπος να ενισχυθεί η διανοητική ταπεινοφροσύνη, χρησιμοποίησαν μια προσέγγιση που ονομάζεται επιβεβαίωση αξιών, στην οποία οι άνθρωποι στοχάζονται σε μία ή δύο αγαπημένες προσωπικές αξίες, όπως η ελευθερία, η ισότητα ή η οικογενειακή ασφάλεια.
Τι είναι η διανοητική ταπεινοφροσύνη
Η διανοητική ταπεινοφροσύνη περιλαμβάνει την αναγνώριση ότι υπάρχουν κενά στη γνώση κάποιου και ότι οι τρέχουσες πεποιθήσεις ή ιδέες του ίσως είναι εσφαλμένες.
Είναι μια μεταγνωστική ικανότητα αναγνώρισης των περιορισμών των πεποιθήσεων και της γνώσης ενός ατόμου και έχει δύο κεντρικά στοιχεία:
1) την αναγνώριση των ορίων της γνώσης
2) την επίγνωση ότι μπορεί να υποκύψουν σε λάθη.
Τα άτομα που έχουν αυξημένη διανοητική ταπεινοφροσύνη θεωρούν ότι δεν τα ξέρουν όλα και ότι είναι πιθανό κάποιες απόψεις τους να είναι λανθασμένες, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειώνεται η πόλωση. Επίσης, έτσι μπαίνουν στο περιθώριο του διαλόγου οι αυταρχικές και μεροληπτικές τάσεις και προκαταλήψεις.
Τip
Δείχνοντας δεκτικότητα απέναντι σε απόψεις με τις οποίες είμαστε αντίθετοι, μετατρέπουμε τον διάλογο από (άσκοπα) μαχητικό σε παραγωγικό.
Τι έδειξε η έρευνα
Οι μισοί από τους συμμετέχοντες στην έρευνα κλήθηκαν να αναλογιστούν την πιο σημαντική τους αξία γράφοντας για τη σημασία που έχει στη ζωή τους και πώς αυτή βελτιώνει τη συμπεριφορά τους.
Οι υπόλοιποι, δηλαδή η δεύτερη ομάδα (ομάδα ελέγχου) έγραψαν για τηστάση τους απέναντι στα ροφήματα όπως το τσάι και ο καφές.
Στη συνέχεια, συμμετείχαν σε μια ομαδική συζήτηση διάρκειας 15 λεπτών με θέμα τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της αύξησης των διδάκτρων των φοιτητών για την πληρωμή της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.
Οι ηχογραφήσεις αναλύθηκαν για να διαπιστωθούν τα επίπεδα υψηλής ή χαμηλής πνευματικής ταπεινοφροσύνης.
Οι επιστήμονες, επίσης, κωδικοποίησαν τις συνεισφορές των συμμετεχόντων στις συζητήσεις μαζί με άλλα χαρακτηριστικά, όπως η τάση να κυριαρχούν στη συζήτηση και να μεταφέρουν τις πεποιθήσεις τους ως βέβαιες.
Οι συμμετέχοντες που πήραν μέρος στη συζήτηση με πιο ταπεινό τρόπο σε σύγκριση με εκείνους που διαφωνούσαν, έδειχναν να αισθάνονται περισσότερη ενσυναίσθηση, προσφορά και ευγνωμοσύνη σε σύγκριση με τους υπόλοιπους. Η έρευνα έδειξε πώς μια απλή παρέμβαση μπορεί να ενισχύσει την πνευματική ταπεινοφροσύνη στις συνομιλίες.