10)Say Yes …& Listen to Them

Σοφία Φώτου, Φιλόλογος - Ειδική Παιδαγωγός

Επιμέλεια : Φώτου Σοφία

University of Ioannina, Department of Philology

University of Nicosia, MEd in Special Education

 Άνοιγμα των σχολείων : Επιστροφή στην καθημερινότητα ή μετάβαση σε μια νέα κανονικότητα ;

 Είναι δύσκολο να αποτυπωθούν με νούμερα οι επιπτώσεις που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού και το lockdown στη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.

Το πραγματικό σχολικό περιβάλλον έδωσε τη θέση του στα ψηφιακά μαθήματα και οι ευκαιρίες κοινωνικοποίησης αντικαταστάθηκαν από τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης.

Το άνοιγμα των σχολείων καθιστά αναγκαία την ψυχολογική υποστήριξη των παιδιών που επιστρέφουν στις σχολικές αίθουσες προκειμένου να επέλθει ομαλά η προσαρμογή τους σε μια νέα κανονικότητα την οποία θα συνοδεύουν οι μάσκες προστασίας, τα  self-tests και οι αποστάσεις.

Η τήρηση των κανόνων υγιεινής προκαλεί συναισθήματα άγχους και φόβου στα παιδιά αλλά και στους γονείς οι οποίοι οφείλουν να εξηγήσουν στα παιδιά τους τα νέα δεδομένα αλλά και τη σοβαρότητα αυτών.

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών

Καίριο ρόλο στην ενίσχυση της ψυχολογικής ευεξίας των παιδιών μπορούν να διαδραματίσουν οι εκπαιδευτικοί καθώς θα έρχονται και πάλι σε καθημερινή φυσική επαφή με τους μαθητές τους.

  • Οι εκπαιδευτικοί ακολουθώντας τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης προς αποφυγήν μετάδοσης του κορωνοιού (μάσκες, αποστάσεις) θα αποτελέσουν πρότυπα για τα παιδιά.
  • Σημαντική είναι η ενίσχυση της εμπιστοσύνης ανάμεσα σε μαθητή-καθηγητή, προκειμένου να συζητήσουν υγιείς στρατηγικές αντιμετώπισης του στρες που προκάλεσε η διακοπή της κανονικότητάς τους.
  • Αξίζει να αναφερθεί η σημασία της συνεργασίας των εκπαιδευτικών με τους γονείς στις περιπτώσεις παιδιών που χρήζουν ειδικής παρέμβασης (ΔΕΠΥ, εκδηλώσεις έντονου άγχους, κατάθλιψη) έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί έγκαιρα το όποιο πρόβλημα ψυχικής υγείας.

Ο ρόλος των γονέων

Η πανδημία αποτελεί πρόκληση για τους γονείς – ιδιαιτέρως των μικρότερων παιδιών που δεν έχουν τη δυνατότητα να κατανοήσουν τη σοβαρότητα των νέων καταστάσεων.

Ωστόσο, ο ρόλος των γονέων δύναται να αποβεί ιδιαίτερα ωφέλιμος στην αποδοχή και κατανόηση των νέων τρόπων συμπεριφοράς που θα πρέπει τα παιδιά να υιοθετήσουν. Συγκεκριμένα:

  • Οι γονείς μέσω της συζήτησης θα βοηθήσουν το παιδί να εμπεδώσει τα νέα δεδομένα και να προσαρμοστεί στο σωστό τρόπο τήρησης των κανόνων υγιεινής αναπτύσσοντας έτσι όχι μόνο μηχανισμούς προστασίας προς τον εαυτό του αλλά και αρχές όπως ο σεβασμός και η υπευθυνότητα απέναντι στο συνάνθρωπό του.
  • Είναι σημαντικό οι γονείς να καλλιεργήσουν το αίσθημα της ενσυναίσθησης στα παιδιά τους απέναντι στους γύρω τους εξαλείφοντας κάθε είδους εγωκεντρισμό.
  • Να επικοινωνούν με τα παιδιά τους αλλά και να δείχνουν κατανόηση στα συναισθήματά τους τα οποία θα είναι ανάμεικτα ως προς τον τρόπο επικοινωνίας και επαφής με τους υπόλοιπους συμμαθητές τους μετά από καιρό.

Συνεπώς, η “κληρονομιά” της πανδημίας είναι εμφανώς βαρύτερη για τους ανηλίκους οι οποίοι καλούνται να προσαρμόσουν τα χρόνια της ανεμελιάς και της ξεγνοιασιάς τους σ’ ένα περιοριστικό πλαίσιο συμπεριφοράς και αλληλεπίδρασης.