Το «φαινόμενο Mandela»

Καλημέρα SayYesser!!!

Σου έχει τύχει να ανακαλείς στο μυαλό σου μία ιστορία από το παρελθόν που την έζησες μαζί με κάποιον ή κάποιους και αυτό το γεγονός τελικά να μην έχει συμβεί ποτέ;

The Mandela Effect λοιπόν, είναι ένα παρατηρούμενο φαινόμενο κατά το οποίο ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού θυμάται λάθος ένα σημαντικό γεγονός ή μοιράζεται μια ανάμνηση που στην πραγματικότητα δεν συνέβη. Η Fiona Broome, μια ερευνήτρια παραφυσικών επιστημών, επινόησε τον όρο για να περιγράψει τη συλλογική ψευδή μνήμη όταν ανακάλυψε ότι ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων σε ένα συνέδριο που συμμετείχε το 2010 μοιράστηκαν την ανάμνηση ότι ο Νέλσον Μαντέλα είχε πεθάνει στη φυλακή τη δεκαετία του 1980.

Στην πραγματικότητα ο Μαντέλα αφέθηκε ελεύθερος το 1990 και πέθανε το 2013 — παρά τις δηλώσεις ορισμένων ανθρώπων, ότι θυμόντουσαν ακόμα και στιγμιότυπα της κηδείας του που παρακολούθησαν στην τηλεόραση!

Οι ψυχολόγοι λένε ότι αυτές οι συλλογικές παρανοήσεις μπορούν να αποδοθούν κυρίως σε παραμορφώσεις της μνήμης και σε αυτό που είναι γνωστό ως «φαινόμενο παραπληροφόρησης», δηλαδή ο τρόπος που εκλαμβάνουμε τις πληροφορίες μετά από ένα συμβάν μπορεί να επηρεάσουν το αποτέλεσμα όταν τις ανακαλούμε.

Παρά το γεγονός ότι οι ψυχολόγοι εξηγούν γιατί συμβαίνουν τέτοιες λανθασμένες αναμνήσεις, μερικοί άνθρωποι ισχυρίζονται ότι αυτές οι διαφορές προκύπτουν από την κίνηση μεταξύ παράλληλων πραγματικοτήτων, που μας κάνουν να θυμόμαστε τα πράγματα εσφαλμένα. Αυτό βασίζεται στη θεωρία ότι μέσα σε κάθε σύμπαν υπάρχουν εναλλακτικές εκδοχές γεγονότων και αντικειμένων.

Σύμφωνα με τους λάτρεις της κβαντικής θεωρίας, το Φαινόμενο Μαντέλα παρουσιάζει στοιχεία ότι το πολυσύμπαν όντως υπάρχει. Αυτή η πεποίθηση βασίζεται στην ιδέα ότι μέσα σε κάθε σύμπαν υπάρχουν παράλληλες πραγματικότητες και εναλλακτικές εκδοχές γεγονότων και αντικειμένων και αναμειγνύονται με τη γραμμή χρόνου. Στην ψυχολογία, ωστόσο, το αποτέλεσμα μερικές φορές συγκρίνεται με το déjà vu και μπορεί να εξηγηθεί από την ανθρώπινη ικανότητα για σύγχυση: μια ακούσια παραμόρφωση της μνήμης. Οι συγκεχυμένες αναμνήσεις, οι οποίες συχνά συνδέονται με τους μετωπιαίους λοβούς του εγκεφάλου, μπορεί να φαίνονται τόσο ξεκάθαρες και λεπτομερείς όσο γεγονότα που έχουν συμβεί στην πραγματικότητα!

Άλλοι πιστεύουν ότι το Φαινόμενο Μαντέλα συνδέεται με συνωμοσίες που αφορούν τον Μεγάλο Επιταχυντή Hardon (LHC) και τη ρήξη του χωροχρονικού συνεχούς ή με τις θεωρίες της επίπεδης Γης. Ωστόσο, άλλοι πιστεύουν ότι το φαινόμενο Μαντέλα προκαλείται από απλά κόλπα που παίζει το μυαλό.

Συνήθη παραδείγματα του Mandela Effect περιλαμβάνουν πελάτες (ταυτιστείτε ελεύθερα!!!) που έχουν αναμνήσεις από παραδοτέα και απαιτήσεις που ο πωλητής δεν υποσχέθηκε ποτέ και υπαλλήλους που ολοκληρώνουν εργασίες που δεν έχουν καμία ομοιότητα με αυτό που τους ζητήθηκε επειδή δεν θυμούνται σωστά τις λεπτομέρειες.

Πολλά παραδείγματα του φαινομένου Μαντέλα συνεχίζουν να εμφανίζονται σε όλο το Διαδίκτυο – με πολλούς ανθρώπους να πιστεύουν ότι οι αναμνήσεις τους είναι σωστές. Παρακάτω είναι τρία κλασικά παραδείγματα του «φαινόμενου Mandela» που απομυθοποιήθηκαν.

Το λογότυπο της Ford

Κοιτάζοντας το λογότυπο της Ford, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θυμούνται ούτε παρατηρούν την άνθηση στο τέλος του “F.” Μερικοί άνθρωποι ισχυρίζονται ότι αυτός ο στολισμός δεν υπήρχε αρχικά και έχει προστεθεί. Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι αυτό το στοιχείο ήταν μέρος του λογότυπου της Ford από τις αρχές του 1900.

Εξήγηση: Αυτό συμβαίνει επειδή οι προηγούμενες εμπειρίες μας διαμορφώνουν τις προσδοκίες μας για το πώς πρέπει να φαίνονται τα πράγματα. Αν λοιπόν υποθέσουμε ότι κάτι είναι με συγκεκριμένο τρόπο φτιαγμένο, είναι πολύ πιθανό να το θυμόμαστε για πάντα έτσι. Στην περίπτωση του λογότυπου της Ford, τα περισσότερα “F” που βλέπουμε στον κόσμο είναι χωρίς διακόσμηση, οπότε όταν παρατηρούμε προσεκτικά το λογότυπο εκπλησσόμαστε τελικά γιατί το συγκεκριμένο έχει όντως διακοσμητικά στοιχεία από πάντα!

Δολοφονία JFK

Τα αποτελέσματα του Μαντέλα προκύπτουν επίσης όταν βιαζόμαστε να βγάλουμε συμπεράσματα χωρίς να εξετάσουμε σωστά το ιστορικό υλικό. Οι άνθρωποι λένε συχνά ότι ο αριθμός των ανθρώπων στη λιμουζίνα κατά τη δολοφονία του προέδρου των ΗΠΑ Τζον Φ. Κένεντι έχει αλλάξει λόγω της κίνησης μεταξύ παράλληλων πραγματικοτήτων .

Και πράγματι, υπάρχει μια κοινή παρανόηση ότι υπήρχαν τέσσερις επιβάτες – δύο μπροστά και δύο πίσω. Αλλά το αυτοκίνητο περιείχε στην πραγματικότητα έξι άτομα: τον οδηγό, τους πράκτορες των μυστικών υπηρεσιών Bill Greer και Roy Kellerman, τον κυβερνήτη του Τέξας John Connally, την πρώτη κυρία του Texas, τη Nellie Connally, τον πρόεδρο John F. Kennedy και την Jackie Kennedy.

Εξήγηση: Η αντίληψη ότι ο αριθμός των επιβατών έχει αλλάξει, οφείλεται σε φωτογραφίες και φιλμ που έχουν ληφθεί από διαφορετικές οπτικές γωνίες και σε άγνοια του σχεδιασμού του αυτοκινήτου. Η λιμουζίνα έχει δύο βοηθητικά jump καθίσματα, τα οποία παραμένουν στη θέση τους όταν το αυτοκίνητο φιλοξενεί επιπλέον άτομα – έτσι ώστε να μπορεί να χωράει τέσσερις ή έξι επιβάτες. Οι πράκτορες που κάθονταν στα μπροστινά καθίσματα και ένα χώρισμα, είναι η αιτία που δεν ήταν ορατοί σε όλες τις φωτογραφίες.

Forrest Gump

Εάν έχετε παρακολουθήσει ποτέ την ταινία Forrest Gump, είναι πιθανό να θυμάστε αυτή τη διάσημη φράση για ένα κουτί σοκολάτες, σωστά; Οι περισσότεροι άνθρωποι φαίνεται να θυμούνται αυτή τη γραμμή ως «Η ζωή είναι σαν ένα κουτί σοκολάτες», αλλά στην πραγματικότητα στην ταινία ο Τομ Χανκς λέει «Η ζωή ήταν σαν ένα κουτί σοκολάτες». Οι υποστηρικτές ισχυρίζονται ότι αυτό είναι απόδειξη ότι έχουμε μπει σε μια χρονική αλλαγή, με τις αναμνήσεις μας να κολλάνε και να ανακαλούν διαφορετικές εκδοχές από ένα άλλο παράλληλο σύμπαν.

Εξήγηση: Η αλήθεια είναι ότι και οι δύο εκδοχές της γραμμής υπάρχουν. Το διαφημιστικό υλικό περιλάμβανε την πιο οικεία φράση «είναι», ενώ η κινηματογραφική έκδοση περιλαμβάνει στην πραγματικότητα την έκδοση «ήταν». Η αντίφαση προκύπτει από το γεγονός ότι οι άνθρωποι αγνοούν ότι υπάρχουν διαφορετικές εκδοχές.

Μπορείς να δεις και περισσότερα εδώ

Tip of the Day: Το Διαδίκτυο έχει διαδραματίσει ισχυρό ρόλο στη διευκόλυνση της εξάπλωσης του φαινομένου Mandela μέσω της ανταλλαγής πληροφοριών, επιτρέποντας έτσι σε παρανοήσεις και ψευδείς αναμνήσεις να αποκτήσουν οντότητα, βαρύτητα και έλξη. Οι άνθρωποι μπορεί να σχηματίζουν κοινωνικές ομάδες ή κοινότητες με βάση το κοινό τους ψέμα, με αποτέλεσμα η φαντασία τους να φαίνεται πιο αληθινή. Αχ, φτιάξε καφέ να στα πω…

Extra Mandela Effect: Στο παραμύθι “η Χιονάτη και oι 7 νάνοι” η φράση δεν ήταν ποτέ: Mirror, mirror on the wall… ήταν πάντα Magic, mirror on the wall… Μικρό το κακό το ξέρω, αλλά εγώ εδώ και 42 χρόνια το έλεγα λάθος…