Η Aitana, το ψηφιακό μοντέλο που έγινε διάσημο στο Instagram, αποδεικνύει ότι το να γίνεις influencer δεν απαιτεί φυσική παρουσία, αλλά να υποστηρίζεσαι από μια ικανή ομάδα και τεχνολογία.
Η Aitana λοιπόν, η οποία δεν υπάρχει στον φυσικό κόσμο, έχει καταφέρει να κερδίσει εκατοντάδες χιλιάδες followers και να παράγει τεράστια έσοδα για την ομάδα της, η οποία βρίσκεται στη Βαρκελώνη. Συγκεκριμένα, δημιουργήθηκε μόλις πριν από έναν χρόνο και έχει καταφέρει να φτάσει στην κορυφή των αμειβόμενων influencers στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης.
Η διαδικασία δημιουργίας αυτών των ψηφιακών «προσωπικοτήτων» είναι εξαιρετικά εξειδικευμένη. «Τραβάμε μια κανονική φωτογραφία και στη συνέχεια τη μετατρέπουμε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης», εξηγεί η Sofia Novales, μέλος της ομάδας που εργάζεται για την Aitana. Το αποτέλεσμα είναι τόσο ρεαλιστικό, που δεν μπορείς να καταλάβεις ότι πρόκειται για μια ψηφιακή δημιουργία.
Πλέον, η Aitana έχει γίνει η προσωποποίηση της υγιεινής ζωής και της γυμναστικής, καθώς συνεργάζεται με εταιρείες διατροφής και αθλητικών προϊόντων. Παρόλο που τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης είναι συχνά προσανατολισμένα στο ανδρικό κοινό, τα πρότυπα ομορφιάς που προβάλλονται δημιουργούν αντιδράσεις. Για παράδειγμα, η influencer Danae Mercer εκφράζει έντονα την ανησυχία της για τα μη ρεαλιστικά πρότυπα που ενισχύονται.
Ωστόσο, η Novales υποστηρίζει ότι τα πρότυπα αυτά είναι παρόντα παντού, ακόμα και στις διαφημίσεις. «Η Aitana είναι απλώς μια influencer, ακριβώς όπως όλες οι άλλες», συμπληρώνει,απαντώντας στους επικριτές της.
Ο όρος «influencer» προέρχεται από το αγγλικό ρήμα «influence», που σημαίνει «επηρεάζω». Σύμφωνα με το λεξικό Merriam-Webster, η λέξη «influencer» καταγράφηκε για πρώτη φορά το 1662, αναφερόμενη σε άτομα με επιρροή, αλλά η σύγχρονη χρήση της σχετίζεται με την ψηφιακή εποχή. Πρωτοπόροι σε αυτόν τον τομέα θεωρούνται προσωπικότητες όπως η Chiara Ferragni, η οποία ξεκίνησε το 2009 το blog «The Blonde Salad», και η Kim Kardashian, που αξιοποίησε τα social media για να προωθήσει προϊόντα και υπηρεσίες, καθιερώνοντας τον ρόλο του influencer στη σύγχρονη κουλτούρα.