Η μεγάλη αγορά των ζώων συντροφιάς και οι νέες τάσεις στη φροντίδα τους
Οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής είναι μία από τις χώρες με τη μεγαλύτερη πυκνότητα κατοικιδίων ανά νοικοκυριό. Σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Προϊόντων για Κατοικίδια (APPA), σχεδόν 94 εκατομμύρια αμερικανικά νοικοκυριά δηλώνουν ότι συμβιώνουν με τουλάχιστον ένα κατοικίδιο — κυρίως σκύλο ή γάτα.
Η εικόνα αυτή, αν και δείχνει τη βαθιά σύνδεση των ανθρώπων με τα ζώα συντροφιάς, συνοδεύεται πλέον και από σημαντικές οικονομικές μεταβολές. Τα στοιχεία του Γραφείου Στατιστικής Εργασίας (BLS) δείχνουν ότι το κόστος φροντίδας έχει αυξηθεί αισθητά τα τελευταία πέντε χρόνια. Παρότι ο πληθωρισμός στις τροφές κατοικιδίων παρουσίασε σταθεροποίηση τον Απρίλιο του 2025, οι υπηρεσίες – με έμφαση στις κτηνιατρικές – συνεχίζουν να ακολουθούν ανοδική πορεία.
Σύμφωνα με τις καταναλωτικές αναλύσεις της Bank of America, οι δαπάνες σε pet shops και κτηνιάτρους εξακολουθούν να αυξάνονται, αλλά με ρυθμούς χαμηλότερους από τον συνολικό πληθωρισμό. Αυτό ενδέχεται να υποδεικνύει αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες: περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται σε οικονομικότερες λύσεις, όπως τροφές ιδιωτικής ετικέτας ή προσφορές από αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ παράλληλα αυξάνεται η ζήτηση για ασφάλιση κατοικιδίων, ως τρόπος απορρόφησης απρόβλεπτων εξόδων υγείας.
Γεωγραφικά, οι δαπάνες παρουσιάζουν αξιοσημείωτες διαφοροποιήσεις. Πόλεις όπως το Σιάτλ και το Σαν Φρανσίσκο σημειώνουν υψηλότερες καταναλώσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες για κατοικίδια σε σχέση με τον εθνικό μέσο όρο, κάτι που συνδέεται άμεσα με το υψηλότερο κόστος ζωής στις περιοχές αυτές. Αντίθετα, σε πόλεις του αμερικανικού Νότου, οι σχετικές δαπάνες παραμένουν χαμηλότερες — χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το ενδιαφέρον για τα ζώα είναι μικρότερο, αλλά μάλλον ότι προσαρμόζεται στις οικονομικές δυνατότητες κάθε περιοχής.
Η φροντίδα των ζώων εξελίσσεται σε έναν από τους πιο δυναμικούς τομείς της αγοράς λιανικής, με συνεχώς αυξανόμενες επενδύσεις στην ευζωία, τη διατροφή και την πρόληψη. Ταυτόχρονα, η ανάγκη για διαφάνεια, ασφαλή προϊόντα και ποιοτικές υπηρεσίες ωθεί τους καταναλωτές να είναι πιο ενημερωμένοι και απαιτητικοί.
Η κατοχή κατοικιδίου στις ΗΠΑ δεν αποτελεί απλώς επιλογή συντροφιάς, αλλά και έναν καθρέφτη κοινωνικών συμπεριφορών, αγοραστικών τάσεων και προτεραιοτήτων ευζωίας. Σε μια αγορά που αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς, οι εταιρείες καλούνται πλέον να προσφέρουν λύσεις που συνδυάζουν ποιότητα, προσβασιμότητα και διαφάνεια, ανταποκρινόμενες σε μια νέα γενιά ιδιοκτητών που ζητούν περισσότερα από την απλή παρουσία ενός ζώου στο σπίτι.
Ήξερες ότι…
-
…στις Ηνωμένες Πολιτείες υπάρχουν περισσότερα κατοικίδια από παιδιά; Συγκεκριμένα, σχεδόν 94 εκατομμύρια νοικοκυριά έχουν τουλάχιστον ένα ζώο, ενώ τα νοικοκυριά με παιδιά είναι λιγότερα από 40 εκατομμύρια.
-
…το 2024, οι Αμερικανοί ξόδεψαν πάνω από 145 δισεκατομμύρια δολάρια για τα κατοικίδιά τους; Ναι, περισσότερο από όσο ξοδεύτηκε για κινηματογράφο, μουσική και streaming μαζί.
-
…το κόστος ενός βασικού πακέτου ασφάλισης υγείας για ένα σκύλο στις ΗΠΑ φτάνει τα 50–70 δολάρια τον μήνα; Και αυξάνεται κάθε χρόνο, μαζί με τις επισκέψεις στον κτηνίατρο.
-
…το Σιάτλ θεωρείται η πιο «φιλική προς τα κατοικίδια» πόλη στην Αμερική; Οι κάτοικοι ξοδεύουν κατά μέσο όρο 400 δολάρια περισσότερα τον χρόνο για τα ζώα τους σε σχέση με τον εθνικό μέσο όρο.
-
…ο πληθωρισμός έχει επηρεάσει και τις γατοτροφές και τα αξεσουάρ; Πολλοί ιδιοκτήτες κάνουν στροφή σε πιο οικονομικές μάρκες ή σε αγορές από σούπερ μάρκετ αντί για pet shops.
-
…οι millennials και οι Gen Z είναι οι πιο πιστοί «γονείς» κατοικιδίων; Πολλοί δηλώνουν ότι βλέπουν τα ζώα τους ως «παιδιά» και προτιμούν να τα έχουν αντί να κάνουν οικογένεια.
-
…η ασφάλιση κατοικιδίων έχει αυξηθεί κατά 28% τα τελευταία δύο χρόνια; Προφανώς, τα «απρόοπτα» κοστίζουν πολύ και η πρόληψη έχει γίνει μόδα.
Τι γλινεται όμως στην Ελλάδα;