Νέα εποχή για τη σοκολάτα: Μπορεί να υπάρξει χωρίς κακάο;

Η καινοτομία οδηγεί startups και μεγάλες εταιρείες στη δημιουργία «σοκολάτας» χωρίς τον βασικό της καρπό.

Με τις τιμές της σοκολάτας να καταγράφουν ιστορικά υψηλά, λόγω της κλιματικής κρίσης στη Δυτική Αφρική –όπου παράγεται το μεγαλύτερο ποσοστό του παγκόσμιου κακάο– και της γενικευμένης πληθωριστικής πίεσης, η βιομηχανία αναζητά λύσεις. Και η απάντηση φαίνεται να έρχεται μέσα από την τεχνολογία τροφίμων.

Σοκολάτα χωρίς κακάο; Ναι, γίνεται.

Μια σειρά από startups πειραματίζεται με τρόπους να αναπαράγει τη γεύση, την υφή και την εμπειρία της σοκολάτας, χωρίς τη χρήση κόκκων κακάο. Αντί για εναλλακτικά υποκατάστατα όπως το carob, η νέα γενιά προϊόντων αξιοποιεί τις ίδιες μοριακές ενώσεις που υπάρχουν στο κακάο και τις εντοπίζει σε άλλα φυτικά ή φυσικά συστατικά.

Η Voyage Foods, για παράδειγμα, αναπτύσσει chips και melting wafers χωρίς κακάο, με συστατικά όπως φυτικά έλαια, ζάχαρη, πρωτεΐνη ηλίανθου και αλεύρι από σταφύλι. Η εταιρεία, σε συνεργασία με τη Cargill, στοχεύει στην προμήθεια αυτών των προϊόντων σε βιομηχανίες γλυκισμάτων για μείωση της εξάρτησης από το κακάο, χωρίς συμβιβασμό στη γεύση.

Ακόμα περισσότερες λύσεις στον ορίζοντα

Η Ardent Mills αναπτύσσει προϊόντα με βάση το σιτάρι, που μπορούν να αντικαταστήσουν έως και το 25% της σκόνης κακάο σε εμπορικά προϊόντα φούρνου.

Η ισραηλινή Celleste Bio αξιοποιεί κυτταρική καλλιέργεια για να «αναπαράγει» βούτυρο και σκόνη κακάο από ένα και μόνο φασόλι. Η τεχνολογία της φιλοδοξεί να προσφέρει εμπορικά προϊόντα έως το 2027, με την υποστήριξη της Mondelēz International.

Οι κολοσσοί πειραματίζονται

Ακόμα και η Hershey’s εξετάζει σοκολατένια προϊόντα με λιγότερη σοκολάτα, όπως καραμελένια τετράγωνα για s’mores ή σοκολατάκια με γεύσεις όπως κανέλα ή φιστικοβούτυρο & μαρμελάδα.

Η απαίτηση της αγοράς: βιώσιμη, αλλά… σοκολατένια

Έρευνες έχεουν δείξει ότι οι καταναλωτές ενδιαφέρονται έντονα για πιο βιώσιμες μορφές σοκολάτας, εφόσον διατηρείται η γνωστή και αγαπημένη γεύση.

Η σοκολάτα χωρίς κακάο μπορεί να μην είναι ακόμα ευρέως διαθέσιμη, αλλά οι εξελίξεις δείχνουν ότι η αγορά είναι έτοιμη για αλλαγή — και η τεχνολογία έτοιμη να την υποστηρίξει.