Ο πληθωρισμός, οι καταναλωτικές προτιμήσεις και ο τζίρος των σούπερ μάρκετ

Ο πληθωρισμός έφερε τόνωση του τζίρου στα σούπερ μάρκετ, ενώ οι καταναλωτές μείωσαν λίγο τις ποσότητες στο καλάθι τους, σύμφωνα με την έρευνα της NielsenIQ για την πορεία του λιανεμπορίου τροφίμων το 2022.

Παρά τον υψηλό πληθωρισμό, η συνολική ετήσια κατανάλωση κατέγραψε ελάχιστες απώλειες. Οι καταναλωτές αν και δεν μείωσαν πολύ τις ποσότητες των αγαθών που συνήθιζαν να αγοράζουν, διαφοροποίησαν την καταναλωτική τους συμπεριφορά. Δηλαδή άλλαξαν τις προτιμήσεις τους σε επίπεδο κατηγοριών ή σε επιμέρους μάρκες, προσθέτοντας περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι τους ή προϊόντα σε προσφορά.

Αύξηση πωλήσεων κατέγραψε ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αλλά και ο κλάδος των βασικών καταναλωτικών ειδών. Ο θετικός ρυθμός αποδίδεται αποκλειστικά στις έντονες πληθωριστικές πιέσεις που επικράτησαν στην αγορά. Αυτό σημαίνει ότι η αύξηση των πωλήσεων δεν προήλθε από αύξηση των τεμαχίων καθώς παρατηρήθηκε ελαφριά μείωση στις ποσότητες των προϊόντων που πωλήθηκαν.

Αξιοσημείωτη ήταν και η επίδραση του τουρισμού στην κατανάλωση βασικών καταναλωτικών ειδών. Μάλιστα οι περιοχές της Κρήτης και της Πελοποννήσου τονώθηκαν σημαντικά από την τουριστική δραστηριότητα και σημείωσαν αύξηση τζίρου κατά 9,2 και 8,5% σε σχέση με το 2021.

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο Sales & Engagement Manager της NielsenIQ, Κώστας Παπαδάκης, σημειώνει ότι είναι αξιοσημείωτο «πως παρά τον πληθωρισμό του μέσου καλαθιού των FMCGs στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαπενταετίας, η συνολική ετήσια κατανάλωση κατέγραψε ελάχιστες απώλειες, οι οποίες μάλιστα κατά κανόνα προήλθαν από το πρώτο τρίμηνο του έτους, όταν οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου συγκρίνονται με την περίοδο του παρατεταμένου lockdown του 2021».

Όπως εξηγεί, οι καταναλωτές μπορεί να διαφοροποίησαν τις προτιμήσεις τους σε επίπεδο κατηγοριών ή επιμέρους μαρκών, να πρόσθεσαν περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι τους, να κυνήγησαν τις προσφορές, «αλλά τελικά αγόρασαν σχεδόν τον ίδιο αριθμό τεμαχίων με πέρυσι, συντηρώντας για μια ακόμη χρονιά τα μετά-κορωνοϊού υψηλά επίπεδα πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου της τελευταίας τριετίας».

Συμπερασματικά:

– Ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων παρουσίασε θετικό ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 6,3% για το σύνολο του 2022.
– Τα βασικά καταναλωτικά είδη παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων στο σύνολό τους, στο 6,1%.
– Οι τεμαχιακές πωλήσεις στα βασικά καταναλωτικά είδη παρουσίασαν αρνητικό πρόσημο, στο 0,6%.
– Ο κλάδος των βασικών καταναλωτικών ειδών κατέγραψε σημαντική αύξηση της πληθωριστικής πίεσης, από το +1,6% που σημειώθηκε το πρώτο τρίμηνο, στο +10,9% κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους.
– Το τρίτο τρίμηνο του έτους ο τουρισμός έπαιξε σημαντικό ρόλο στην κατανάλωση βασικών καταναλωτικών ειδών.