Τα τελευταία ευρήματα της πολυετούς μελέτης της ομάδας νευροεπιστημόνων στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ σε συνεργασία με την Barbie, που δημοσιεύει η Mattel είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντα.
Διαπιστώθηκε ότι το παιχνίδι με κούκλες θα μπορούσε να ωφελήσει τα παιδιά με διαφορετικά στιλ κοινωνικής επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που εμφανίζουν νευροαποκλίνοντα χαρακτηριστικά που συνήθως συνδέονται με τον αυτισμό.
Η ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής τη νευροεπιστήμονα Δρ. Σάρα Γκέρσον από το Κέντρο
Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ για την Επιστήμη της Ανθρώπινης Ανάπτυξης,
επανέλαβε ευρήματα από τα προηγούμενα δύο χρόνια που σχετίζονται με τον εγκέφαλο και
διεύρυνε τη μελέτη ενσωματώνοντας εύρος συμμετεχόντων με διαφορετικότητα,
συμπεριλαμβανομένων παιδιών ηλικίας 4-8 ετών που εμφανίζουν υψηλά και χαμηλά επίπεδα
χαρακτηριστικών που συνήθως συνδέονται με τον αυτισμό.
Σε συνεργασία με την Δρ. Κάθριν Τζόουνς, Διευθύντρια του Ερευνητικού Κέντρου Αυτισμού
της Ουαλίας στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ, αυτά τα δεδομένα υποστηρίζουν τα
συμπεράσματα που εξήχθησαν τον πρώτο χρόνο, αποδεικνύοντας ότι το παιχνίδι με κούκλες
μπορεί να υποστηρίξει την κοινωνική επεξεργασία μεταξύ των παιδιών είτε όταν το παιδί
παίζει μόνο είτε με παρέα. Τα αποτελέσματα από το τρίτο έτος ενισχύουν αυτό το εύρημα σε
παιδιά με ή χωρίς υψηλά επίπεδα αυτιστικών χαρακτηριστικών μέσω των διαφορετικών
προσεγγίσεων τους στο παιχνίδι.
«Η μελέτη μας δείχνει ότι το παιχνίδι με κούκλες μπορεί να ενθαρρύνει την κοινωνική
επεξεργασία στα παιδιά, ανεξάρτητα από το νευροαναπτυξιακό τους προφίλ. Τα ευρήματα
δείχνουν ότι όλα τα παιδιά, ακόμη και εκείνα τα οποία εμφανίζουν νευροαποκλίνοντα
χαρακτηριστικά που συνήθως συνδέονται με τον αυτισμό, μπορούν να χρησιμοποιούν το
παιχνίδι με κούκλες ως εργαλείο για τη δημιουργία ιστοριών και την ανάπτυξη κοινωνικών
δεξιοτήτων, όπως η ενσυναίσθηση», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια και νευροεπιστήμονας
Δρ Sarah Gerson.
Κατά τη μελέτη, οι ερευνητές παρατήρησαν αυξημένη εγκεφαλική δραστηριότητα στην
οπίσθια άνω κροταφική αύλακα (pSTS) όταν τα παιδιά έπαιζαν με κούκλες μόνα τους ή με
παρέα, αλλά λιγότερή όταν έπαιζαν με tablet. Η περιοχή pSTS συνδέεται και ενεργοποιείται
κατά τη διάρκεια της κοινωνικής και συναισθηματικής επεξεργασίας. Τα ευρήματα έδειξαν ότι
το παιχνίδι με κούκλες ενεργοποιεί περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την
επεξεργασία των κοινωνικών πληροφοριών όπως η ενσυναίσθηση, υποδεικνύοντας ότι
μπορεί να επιτρέψει στα παιδιά να προετοιμάζουν, να χρησιμοποιούν και να εκτελούν αυτές
τις δεξιότητες ακόμη και όταν παίζουν μόνα τους. Έχει ενδιαφέρον ότι αυτή η επίδραση στον
εγκέφαλο ήταν παρόμοια μεταξύ των παιδιών που εμφάνιζαν λιγότερα ή περισσότερα
χαρακτηριστικά που συνδέονται με τον αυτισμό.
Τα αποτελέσματα της μελέτης υποδηλώνουν ότι το παιχνίδι με κούκλες θα μπορούσε να
υποστηρίξει την κοινωνική επεξεργασία, ανεξάρτητα από το νευροαναπτυξιακό προφίλ του
παιδιού, αλλά μέσω διαφορετικών οδών. Τα παιδιά που εμφανίζουν λιγότερα αυτιστικά
χαρακτηριστικά, μιλούν για την ψυχική κατάσταση των άλλων που σχετίζονται με τη
δραστηριότητα pSTS (ενδεικτικά συζητούν για τις σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων
όταν παίζουν μόνα τους). Σε αντίθεση, τα παιδιά που εμφανίζουν περισσότερα αυτιστικά
χαρακτηριστικά, η συζήτηση με άλλους κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού συνδεόταν με τη
δραστηριότητα pSTS, ακόμη και όταν έπαιζαν μόνα τους (ενδεικτικά, συνδέονταν με
ερευνητές/πειραματιστές αντί για ένα συγκεκριμένο είδος συζήτησης για ψυχικές
καταστάσεις). Τα ευρήματα του 3ου έτους δείχνουν ότι τα παιδιά, ανεξάρτητα από το νευροαναπτυξιακό τους προφίλ, μπορούν να παίξουν με κούκλες και να επωφεληθούν από πλευράς κοινωνικής ανάπτυξης.
info
Οι γονείς και οι φροντιστές μπορούν να επισκεφθούν το barbie.com/benefits για να μάθουν
περισσότερα σχετικά με την έρευνα.