7)Σχολική Φοβία και Άγχος αποχωρισμού

Σοφία Φώτου, Φιλόλογος – Ειδική Παιδαγωγός

Η σχολική φοβία είναι κάτι που βασανίζει κάποια παιδιά, τα οποία
σωματοποιούν το άγχος τους, με κοιλόπονους, πονοκεφάλους, ζαλάδες κλπ. Πολλές φορές παρατηρείται υψηλό άγχος συνολικά στην οικογένεια.
Το άγχος αποχωρισμού, το οποίο παρατηρείται κατά την εισαγωγή του
παιδιού στο σχολείου, μειώνεται σταδιακά τη στιγμή που καλωσορίσουν το παιδί στην τάξη οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι και αισθανθεί αποδεκτό.
Σύμφωνα με έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, προκύπτει ότι όσο
περισσότερο παρακολουθεί το σχολείο ένα παιδί τόσο περισσότερο μειώνεται το σχολικό άγχος.
Ο δάσκαλος διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια του παιδιού να αποχωριστεί τους γονείς του αλλά και να πετύχει τον αμέσως επόμενο στόχο του που είναι η κοινωνικοποίηση – δηλαδή την εφαρμογή της ικανότητας να δημιουργεί σχέσεις με άλλα άτομα, παιδιά ή/και ενήλικες. Η κοινωνικότητα, η κοινωνική επικοινωνία προϋποθέτει την αρχή της αμοιβαιότητας, της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και της κοινωνικής διάδρασης.
Οι γονείς θα πρέπει να προετοιμάσουν τα παιδιά για την αλλαγή σχολείου, τάξης ή δασκάλου βοηθώντας τα να αντιμετωπίσουν το άγχος τους για το άγνωστο. Ιδιαίτερα χρήσιμο θα ήταν να επισκεφθούν μαζί του το νέο σχολείο ή τη νέα του τάξη πριν την έναρξη του σχολείου και να του υπενθυμίσουν ότι υπάρχουν κι άλλα παιδιά που ανησυχούν το ίδιο για την πρώτη μέρα στο σχολείο. Επιπλέον, θετικό αντίκτυπο θα έχει στα παιδιά η αγορά των σχολικών ειδών σε συνοδεία με τους γονείς (καινούρια τσάντα, τα αθλητικά τους ρούχα και άλλα). Τα παιδιά χαίρονται να συμμετέχουν στην επιλογή των σχολικών τους εφοδίων και τους δημιουργείται παράλληλα κι ένα αίσθημα προσμονής για το πότε θα πάνε σχολείο προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν.
Η επιστροφή στο σχολείο τη νέα σχολική χρονιά είναι μία πραγματικότητα. Η παρακολούθηση στο σχολείο αποτελεί τον καλύτερο τρόπο μάθησης και συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση και στην συναισθηματική και ψυχική υγεία των παιδιών. Σε όλους εμάς, γονείς, μαθητές, δασκάλους απομένει η συμμόρφωση και η στήριξη των κανόνων λειτουργίας των σχολείων σύμφωνα με τα τελευταία επιδημιολογικά δεδομένα της πανδημίας Covid-19.