Εκτοξεύτηκαν… τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα!

This Aug. 23, 2020 photo shows a long line of unsold 2020 models charge outside a Tesla dealership in Littleton, Colo. The European Union is lacking sufficient charging infrastructure for electric vehicles, according to the bloc's external auditor. In a report published Tuesday, April 13, 2021, the European Court of Auditors said users are gaining more harmonized access to charging networks but the EU is still “a long way from reaching its Green Deal target of 1 million charging points by 2025." (AP Photo/David Zalubowski)

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημείωσαν ρεκόρ σε πωλήσεις το 2021, καθώς διπλασιάστηκαν φτάνοντας τα 6,6 εκατομμύρια παγκοσμίως.

Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση του ετήσιου Global Electric Vehicle Outlook, οι πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν μέσα σε μία μόλις εβδομάδα ήταν περισσότερες από όσες καταγράφτηκαν ολόκληρο το 2012!

Η ανοδική πορεία συνεχίζεται…

Οι πωλήσεις συνεχίζουν να αυξάνονται τους πρώτους μήνες του 2022, με 2 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα να έχουν πoυληθεί παγκοσμίως το πρώτο τρίμηνο του έτους. Στο τέλος του 2021 κυκλοφορούσαν παγκοσμίως στους δρόμους περίπου 16,5 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα, αριθμός τριπλάσιος σε σύγκριση με το 2018.

Η ίδια δυναμική εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί σε όλη τη διάρκεια του τρέχοντος έτους. Προϋπόθεση είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες να καταβάλουν μεγαλύτερες προσπάθειες για την απρόσκοπτη κατασκευή μπαταριών και ορθής διαχείρισης των πηγών ενέργειας και των πρώτων υλών. Έτσι θα καταφέρουν να περιορίσουν τον κίνδυνο συμφόρησης στις γραμμές παραγωγής των εργοστασίων και τις αυξήσεις των τιμών, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

Η Κίνα κρατάει τα ηνία

Στην Κίνα, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σχεδόν τριπλασιάστηκαν το 2021 σε 3,3 εκατ., αντιπροσωπεύοντας περίπου το μισό του παγκόσμιου συνόλου ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν στην Ευρώπη κατά 65% σε 2,3 εκατ. και στις ΗΠΑ υπερδιπλασιάστηκαν σε 630.000! Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι σήμερα η τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Κίνα είναι μόνο 10% μεγαλύτερη από αυτή των συμβατικών οχημάτων, σε σύγκριση με 45% έως 50% κατά μέσο όρο σε άλλες μεγάλες αγορές. Τα περισσότερα στοιχεία των μπαταριών βρίσκονται στην Κίνα, η οποία παράγει τα τρία τέταρτα του συνόλου των μπαταριών ιόντων λιθίου. Περισσότερα από τα μισά ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2021 συναρμολογήθηκαν στην Κίνα.

Τα μελανά σημεία

Τα πιο σοβαρά εμπόδια στις συνεχιζόμενες ισχυρές πωλήσεις EV είναι η άνοδος των τιμών των ορυκτών, τα οποία είναι απαραίτητα για την κατασκευή μπαταριών και οι διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Οι τιμές για το λίθιο για παράδειγμα ήταν πάνω από επτά φορές υψηλότερες τον Μάιο του 2022 από ό,τι στις αρχές του 2021. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει οξύνει το πρόβλημα, δεδομένου ότι η Ρωσία προμηθεύει το 20% του παγκόσμιου νικελίου τύπου μπαταρίας.

Τι γίνεται με τα ηλεκτρικά φορτηγά

Ενώ σχεδόν το 10% όλων των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν παγκοσμίως το 2021 ήταν ηλεκτρικά, το ποσοστό για τις παγκόσμιες πωλήσεις φορτηγών είναι πολύ μικρό, μόλις 0,3%. Τα ηλεκτρικά φορτηγά χρησιμοποιούνται πολύ στην Κίνα που υπάρχει ισχυρή κρατική υποστήριξη. Γίνονται κινήσεις και από άλλες χώρες με στόχο την προώθηση των ηλεκτρικών φορτηγών αλλά και της ηλεκτροκίνησης στις μοτοσικλέτες και στα μικρά δίκυκλα. Σε αυτό το πλαίσιο υπάρχουν εταιρείες που αρχίζουν να αυξάνουν τα ηλεκτρικά μοντέλα τους, επενδύοντας στη βιώσιμη κινητικότητα.